Thursday, January 20, 2011

Buku Jingga diperkemas

Buku Jingga Disusun Rapi Segenap Aspek- Rafizi


KUALA LUMPUR 20 Jan. : Rafizi Ramli berkata, janji 100 hari Pakatan Rakyat yang diumumkan pada Konvensyen di Pulau Pinang, Disember lalu, diputuskan setelah membuat pertimbangan rapi dari segenap aspek.

Katanya, dasar-dasar yang dipersetujui itu terlebih dahulu melalui fasa kajian yang mendalam demi kepentingan rakyat dan negara pada masa depan apabila

Malaysia berada di bawah pemerintahan Pakatan kelak.

" Yang lebih terdesak sekarang ialah bagaimana kita selesaikan masalah pengagihan dan bukannya semata-mata tentang pertumbuhan. Sebab itu daripada 10 yang kita cadangkan dalam 100 hari yang pertama, kami bahagikan secara adil," kata Pengarah Strategik PKR itu.

Menurut beliau, kerajaan Umno-Barisan Nasional kini terlalu memberi tumpuan kepada perkembangan dan pertumbuhan ekonomi negara semata-mata.

Walhal, apabila masa menginjak 20 hingga 30 tahun akan datang, akan wujud jurang besar di antara pertumbuhan ekonomi negara dengan realiti ekonomi yang ditanggung oleh rakyat.

Hal ini terbukti apabila Perdana Menteri dengan penuh bangga mengumumkan pertumbuhan ekonomi negara sebanyak 10.1 peratus pada suku pertama 2010, namun pada masa sama rakyat terbeban dengan kenaikan harga barangan keperluan seperti gula dan petrol.

Justeru itu kata Rafizi, kerajaan Pakatan Rakyat tampil dengan cadangan dan dasar yang berbeza dan tujuh daripada langkah yang diutarakan adalah untuk mengurangkan kos sara hidup rakyat.

Manakala tiga lagi untuk membaiki kerangka sistem pentadbiran di negara ini agar ia lebih efisyen dan berintegriti.

"Kalau kita tidak perbetulkan institusi-institusi utama yang ada di negara kita hari ini, kita tidak boleh wujudkan suasana yang kondusif untuk pertumbuhan ekonomi," ujar Rafizi pada Forum Janji 100 Hari Pakatan Rakyat di ibu negara.

Pakatan Rakyat dalam Buku Jingga menggariskan 10 dasar utama janji 100 hari pertamanya setelah mendapat mandat dari rakyat.

Antaranya,merombak struktur subsidi negara kepada pihak swasta dengan memindahkannya untuk menampung perbelanjaan subsidi rakyat, mengiktiraf jasa guru dengan imbuhan RM500 sebulan dan memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Tambah Rafizi, janji 100 hari Pakatan Rakyat akan memastikan jurang kekayaan di Malaysia juga dapat dikurangkan.

Katanya, jurang pendapatan di negara ini berada di tahap yang merbahaya apabila yang kaya terus kaya dan yang miskin terus hidup dalam kemiskinan.

"40 peratus golongan termiskin di Malaysia, pendapatan puratanya RM1,500 sebulan ke bawah. Isi rumah termiskin yang ada lebih kurang empat orang anak. Dicampurkan dengan ibu bapa menjadi enam orang dengan pendapatan hanya RM1,500 sebulan, itu miskin betul sebenarnya," jelas Rafizi.

No comments: