Friday, January 28, 2011

MCA dicabarkan pulang hak milik tanah

PKR cabar MCA pulang hak milik

http://www.thenutgraph.com/user_uploads/images/2010/03/18/180310_MPWATCH_LEEBC.jpgIPOH, 29 Jan. : Timbalan Pengerusi PKR Negeri, Dr Lee Boon Chye mencabar Ketua Pemuda MCA Negeri, Datuk Dr Mah Hang Soon mengubah sebidang tanah seluas 1.2 hektar di bandar Meru Raya kerana didakwa menjadi tapak MCA sejak 2009.

Beliau memberi tempoh satu minggu kepada Hang Soon berbuat demikian dan meminta UMNO tampil melakukan perkara sama di sebuah lagi tempat yang dijadikan tapak di atas tanah seluas 1.204 hektar berhampiran kawasan berkenaan.

Beliau mendakwa, nilai 0.4 hektar tanah di kawasan itu boleh mencecah sehingga RM2 juta kerana ia berharga antara RM25 hingga RM50 bagi satu kaki persegi.

Sebelum ini, Boon Chye pernah meminta supaya kedudukan tanah itu diubah ke kawasan lain, tetapi selepas melihat pelan perancangan daripada Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) minggu lalu tiada sebarang perubahan.

Pihaknya mendakwa projek bandar Meru Raya sebuah projek pembangunan campuran di bawah Perak Corporation Bhd (PCB) iaitu anak syarikat kepada Perbadanan Kemajuan Negeri Perak (PKNP) yang memudahkan MCA dan UMNO mendapatkan sebidang tanah.

“Kami kesal apabila melihat pelan pembangunan bandar Meru Raya terbaru yang dibekalkan MBI menunjukkan kedua-dua bidang tanah itu masih dilabelkan sebagai tapak MCA dan UMNO.

“Pada hal dalam Draf Rancangan Tempatan Ipoh 2020 yang dikemukakan Julai tahun lalu, kawasan itu sepatutnya dijadikan tapak untuk membina institusi dan kemudahan awam,” katanya pada sidang media di sini, semalam.

Hadir sama, Ketua Penerangan PKR Negeri, Zulkifly Ibrahim dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Teja Chang Lih Kang.

Boon Chye yang juga Ahli Parlimen Gopeng berkata, ia jelas menunjukkan tanah simpanan untuk jabatan kerajaan dan kemudahan awam dalam proses diagihkan kepada kedua-dua parti komponen terbesar dalam Barisan Nasional (BN).

“Kita desak siasatan penuh dibuat ke atas perkara ini bagi mengenal pasti mereka yang bertanggungjawab dalam pengagihan tanah berkenaan.

“Di samping itu, perkara yang sama perlu dilakukan di pihak berkuasa tempatan (PBT) seluruh negeri bagi mengelakkan penyelewengan sama berlaku.

“Kami juga minta kedua-dua tapak itu dipulangkan kepada kerajaan negeri untuk kegunaan jabatan kerajaan dan kemudahan awam,” katanya.

No comments: