Friday, February 4, 2011

Umno sayang kroni daripada pengundi

Subsidi Gas Kepada IPP Perlu Dihentikan- Rafizi


KUALA LUMPUR 5 FEB. : PKR menegaskan isu subsidi gas tahunan RM19 bilion kepada penjana tenaga bebas (IPP) perlu dihentikan atas alasan pembiayaan itu satu kehilangan hasil negara.

Perkara ini dinyatakan Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli meskipun pakar strategi kerajaan menganggapnya sebagai membantu menjana peluang pekerjaan, Beliau berkata demikian semasa program temubual Bicara Rakyat di RTM malam tadi.

Menurut Rafizi lagi, kajian Prof Jeff Rector dari Universiti Stanford pada 2005 menunjukkan 81 peratus subsidi gas pergi kepada industri dan bisnes manakala hanya 19 peratus kesannya dirasai rakyat.

"Persoalan subsidi gas adalah persoalan yang central, kerana daripada RM19 bilion ini pada jangkaan kami boleh membiayai program-program, betul RM19 bilion adalah subsidi gas yang ditanggung oleh Petronas maksudnya jika gas tidak diberi pada kadar yang murah kepada TNB dan IPP, kerajaan di Putrajaya akan dapat RM19 bilion tiap-tiap tahun untuk dibelanjakan.

"Kalau kita merujuk kepada satu kajian yang dijalankan oleh Standford University, semua yang kaji pasal IPP pernah membaca kajian ini, kajian pada 2005 pada kapasiti penjanaan elektrik dan penggunaan RM19 bilion gas subsidi itu, 80 peratusnya adalah untuk industri dan perniagaan maknanya RM19 bilion itu yang sampai kepada rakyat kalau betullah hanya 19 peratus sahaja, rakyat keseluruhannya hanya menggunakan 19 peratus," katanya.

Bagaimanapun menurut Rafizi, pemansuhan subsidi gas akan membantu usaha pembaharuan sistem yang ada sekarang.

"Kalau kita tarik subsidi ini maka harga akan naik dan bebanan akan meningkat itu pun kena berhati-hati kerana apabila 81 peratus daripada penggunaan elektrik ini perginya kepada industri dan juga perniagaan maknanya sebahagiannya berorientasikan eksport, barangannya untuk dieksport keluar jadi kelebihan itu tidak sampai kepada rakyat.

"Tetapi dieksport keluar dan sebab itu saya nak tunjukkan bila kita bercakap berkenaan NEM dan hendak menjadi ekonomi berpendapatan tinggi pergantungan kepada subsidi gas ini untuk menyediakan satu kos struktur yang murah itu perlu dihentikan kerana kita mewujudkan persaingan yang artificial,orang kata kos melabur di Malaysia murah, tetapi kita tiris RM19 bilion subsidi," katanya.

Syarikat minyak nasional Petronas yang terpaksa memikul subsidi menerusi harga gas yang kekal pada November lalu berkata ia mahukan kajian semula harga gas.

Pada tahun kewangan 2009, kos subsidi gas Petronas mencecah RM19 bilion ataupun sembilan peratus keseluruhan pendapatannya dan ia meningkat kepada RM10.1 bilion pada separuh tahun pertama tahun kewangan 2010.

Isu subsidi gas juga satu kontroversi selama ini memandangkan pihak utama mendapat manfaat daripadanya ialah pengeluar tenaga bebas (IPP), yang mana kebanyakannya memperoleh keuntungan tinggi dan dilihat dimiliki oleh pihak-pihak memihak parti pemerintah.

Kerajaan diwakili oleh Ahli Parlimen Hulu Selangor P. Kamalanathan. Seorang lagi anggota panel forum ialah ketua eksekutif Institut Strategik dan Kajian Antarabangsa Datuk Mahani Zainal Abidin.

Mahani, salah seorang penggubal Model Baru Ekonomi (MBE) pentadbiran Najib bagaimanapun mengakui bahawa subsidi gas adalah sesuatu yang tidak diingini dalam jangka panjang tetapi bukan sesuatu yang boleh diubah dengan serta-merta.

No comments: