Sunday, April 10, 2011

Berjam-jam Dato' T tayang video seks tak kena tahan, budak-budak U berkumpul bantah politik lucah belum apa-apa dah kena tahan

8 anggota SMM masih ditahan, wartawan di bebas

KUALA LUMPUR, 10 April: Lapan anggota Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) yang ditahan di KL Sentral pagi tadi masih berada di Balai Polis Jalan Travers sementara tiga wartawan yang membuat liputan telah dibebaskan tengahari tadi.

Mereka ditahan selepas sidang media SMM mengenai program Jelajah Mahasiswa Selamatkan Rakyat berkomuter dari KL Sentral ke Seremban pagi tadi.

Lapan daripada mereka merupakan mahasiswa IPTA di Lembah Klang manakala dua yang lain ialah wartawan dan jurugambar akhbar Suara Keadilan dan seorang jurugambar TV Selangor.

Menurut jurucakap SMM, Ahmad Shukri Kamaruddin, mereka ditahan kerana didakwa mengadakan perhimpunan tanpa permit.

Namun beliau menyifatkan tangkapan itu sebagai tidak munasabah kerana mereka tidak berhimpun sewaktu ditangkap malah ada mahasiswa yang ditahan sewaktu ingin menaiki komuter.

"Saya anggap tangkapan ini tidak munasabah kerana kami tidak melakukan perkara yang menganggu ketenteraman awam," katanya ketika dihubungi Harakahdaily.

Beliau yang masih menunggu untuk disoal siasat pegawai yang bertugas juga berkata, mereka mengikut arahan polis untuk bersurai namun polis bertindak selepas mereka bersurai dengan merampas kad pengenalan mereka.

Mereka mengadakan sidang media berkenaan untuk menghebahkan siri jelajah mahasiswa selamatkan Malaysia bagi menunjukkan protes terhadap politik kotor Mahasiswa.

SMM tegasnya tetap akan menyampaikan mesej menolak politik lucah, rasuah dan pendidikan seks kepada masyarakat walaupun mahasiswa terpaksa berhadapan dengan sekatan-sekatan melampau daripad a pihak polis.

"SMM tetap berpendirian tegas untuk menentang budaya politik lucah, rasuah dan pendidikan seks sehingga integriti nilai-nilai moral berteraskan norma-norma peradaban negara bangsa Malaysia dapat dikembalikan. SMM juga akan tetap memperjuangkan hak, demokrasi dan autonomi di dalam dan di luar kampus," katanya.

No comments: