Tuesday, August 9, 2011

REMAJA KOMA!!! Kena baling topi keledar oleh Polis


ALOR SETAR, 10 Ogos 2011: Seorang remaja lelaki berusia 14 tahun dari Felcra Lubuk Sireh, Padang Besar, Perlis, koma sejak empat hari lalu selepas terjatuh daripada motosikal, didakwa berpunca akibat dibaling dengan topi keledar oleh anggota polis yang cuba menahannya pada malam minggu lalu.

Dalam kejadian kira-kira jam 9.40 malam itu, Mohd Solihin Che Kassim sedang menunggang motosikal bersama rakannya di perkampungan itu apabila dua anggota polis yang melakukan rondaan cuba menahannya tetapi mangsa dikatakan tidak berhenti.


Tindakan remaja itu menyebabkan seorang daripada anggota polis terbabit membaling topi keledar ke arah motosikal mangsa yang menunggang tanpa memakai topi keledar, menyebabkan dia terjatuh. Bapa mangsa, Che Kassim Darus, 47, berkata ketika kejadian dia sedang solat terawih di surau kampung itu apabila diberitahu anaknya cedera kerana terjatuh motosikal dan bergegas ke lokasi kejadian.


Katanya, sebaik tiba di situ, dia mendapati Mohd Solihin yang juga anak kedua daripada sembilan beradik dan tidak lagi bersekolah terbaring tidak sedarkan diri dalam keadaan berlumuran darah serta belakang kepalanya bengkak.


Beliau berkata, rakan anaknya memberitahu dua anggota polis yang melakukan rondaan di situ membaling topi keledar ke arah motosikal Mohd Solihin, menyebabkan dia hilang kawalan lalu terbabas dan terjatuh.


“Saya kesal dengan kejadian ini dan jika anak saya melakukan kesalahan, polis boleh mengambil tindakan lain dan bukan membahayakan nyawanya.


“Kami sekeluarga sedih kerana dia masih koma, sedangkan tidak lama lagi Aidilfitri akan menjelma,” katanya ketika ditemui di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), di sini, semalam.


Berikutan kejadian itu, Che Kassim membuat dua laporan di Balai Polis Kaki Bukit dan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Padang Besar.


Beliau turut menafikan anaknya berlumba haram atau lari daripada sekatan polis ketika kejadian itu.


http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Remajakomadibalingtopikeledar/Article

5 comments:

kookak said...

Yg kau lari kenapa? Saja cari pasal..

Anonymous said...

memang patut. mesti kaki rempit, pelihara lama-lama pun tak dak faedah

Anonymous said...

nauzubillah..
ckp mcm kenal je kan..
dia x lari..
budak ni bukan bape cedik sgt.. ade adik badik ramai, year six da benti skola sbb x mampu.. dia la keja jaga itu jaga ini nk support fmily dia..
dia jgk bkn kaki rempit yg korang ckp tu.. aku tgk sume blame dia padahal bdk nie xde salah mende pun.. cuba korang pk ada ke tindakan undang2 cmtu? matlamat x menghalalkan cara.. g pun dia nek motor lam kg.. bukan bandar ye.. xde kenderaan byk.. mmg sume org x pakai helmet lam kg..

Anonymous said...

sapa pun gabra bila tengok polis, tambah pula remaja umur begini. sebab polis malaysia terkenal dengan keganasannya.

di negara luar , orang awam tak takut polis sebab polis ikut undang2 tak boleh buat sesuka hati

MR Mall said...

Salam,disini disarankan sekiranya kta tidak tahu perkara yang sebenarnya jagan lah kita membuat andaian yang menyatakan budak itu salah...untuk semua Mohd Solihin, 14, telah meninggal dunia pada hari ini yang sekian lama koma sejak ramadan yang lalu (Al-Fatihah)