Friday, August 5, 2011

TERKINI!! Amerika Syarikat bakal muflis, apa tindakan Malaysia??


Sheikh Imran Hosien pernah berkata:

"15 tahun lalu, saya pernah berkata bahawa Dolar Amerika akan jatuh. Semua orang mentertawakan saya. Tapi kini mereka tidak ketawa lagi."


Dengan hutangnya bernilai AS$14.3 trilion (RM43.3 trilion) iaitu sekitar seperlima keluaran kasar ekonomi dunia, memang Amerika berada di ambang kemuflisan.


Namun asas-asas ekonominya, terutama kehadiran firma gergasinya seperti Apples, Microsoft dan sebagainya masih kukuh. Amerika masih menguasai pacuan teknologi dunia.


Namun kini berlaku kebuntuan dalam menaikkan siling atau paras hutang yang dapat diterima oleh Kongres dan pihak Presiden Barack Obama. Kongres, terutama Dewan Perwakilan, dikuasai Parti Republikan yang sedapat mungkin cuba mengatasi ikhtiar Obama.


Anehnya, telah tercatat dalam sejarah bahawa kemelesetan dunia yang berpunca dari Wall Street New York merupakan padah daripada kesilapan pendahulunya, pentadbiran George W Bush Jr.


Namun Republikan seakan-akan menafikan kenyataan ini dan cuba menimbulkan kesulitan yang lebih besar.


Program pemulihan ekonomi dan rombakan sistem jagaan kesihatan Obama terus terhalang di peringkat Kongres.


Akibatnya jumlah pekerjaan tidak dapat dipacu sehingga menimbulkan kemarahan rakyat.


Suasana berpihak menurut parti telah dikenal pasti sebagai kelemahan besar Amerika sebagai adikuasa dunia.


Namun proses ini sukar dirombak dan amat memerlukan kecekapan pentadbiran Obama untuk memujuk dan mendesak semua pihak agar menerima persetujuan bagi masa depan Amerika yang kedudukan ekonominya jauh lebih lemah berbanding China.


Namun China, ekonomi kedua terbesar dunia, masih belum dapat menggantikan peranan Amerika. Bahkan suasana ekonomi dunai turut terancam oleh keadaan muflis negara-negara Eropah dan suasana kesan tribencana raksasa di Jepun.


Oleh itu, Amerika perlu menunjukkan azam waja dan kearifan dalam membetulkan masalah rumah tangganya.


Jumlah hutang Amerika Syarikat (AS) dijangka akan mencapai hadnya sebanyak US$14.3 Trilion (RM43.3 Trilion) dalam waktu terdekat.

Dolar Amerika mungkin tidak wujud lagi selepas tarikh 1 September 2011.

Amerika hanya mempunyai beberapa hari atau minggu sebelum negara itu kehabisan wang tunai untuk membayar semua bil perbelanjaannya.


Mereka yang tidak sependapat dengan Presiden AS, Barack Obama telah membantah peningkatan had hutang kerana bimbang terpaksa mengurangkan perbelanjaan.


Anggaran jumlah penduduk AS sekarang ialah lebih 310juta orang.


Sekiranya Hutang AS sekarang ialah USD 14.3 Trilion.


Jadi, diibaratkan setiap penduduk negara itu berkongsi hutang sebanyak USD 46Ribu (RM139 Ribu).


Masih ingatkah lagi kita kepada Krisis Kewangan Amerika Syarikat 2008?


Krisis Kewangan Amerika Syarikat 2008 merujuk kepada keruntuhan ekonomi, perdagangan, gadai janji subprima perumahan di Amerika Syarikat yang semakin parah sejak 2007 dan berlarutan pada tahun 2008.


Bursa saham di seluruh dunia menjunam pada September 2008 apabila beberapa syarikat gergasi di Amerika Syarikat terjerumus ke dalam masalah kewangan akibat krisis kredit perumahan.


Bursa Saham Wall Street terus jatuh sehingga menyebabkan AS berdepan dengan kemelesetan ekonomi.


Pada 25 September 2008, Presiden Amerika Syarikat, George W Bush memberi amaran bahawa banyak syarikat akan gulung tikar (bankrap), ramai pekerja akan menganggur.


Kerajaan Amerika Syarikat terpaksa menggunakan wang cukai rakyat untuk menyelamatkan beberapa syarikat (bailout) agar tidak menjadi muflis.


Kongres Amerika Syarikat setuju menyuntik dana 700 bilion untuk bailout tetapi masih tidak cukup dan paras terendah belum dicapai dan mungkin terus menjunam lagi. - Sumber Wikipedia.


Kita dapat lihat bagaimana Krisis Kewangan AS 2008 yang akhirnya sedikit sebanyak menjejaskan ekonomi seluruh dunia.


Tetapi bagaimana pula dengan hutang AS yang semakin mencapai 'limit' sekarang?


Apakah yang akan berlaku sekiranya AS muflis?


Mungkinkah sistem wang kertas akan jatuh selepas ini untuk memberi laluan kepada Kerajaan dan Sistem Wang Digital yang berpusat di Israel?


Bagaimana pula dengan kebangkitan sistem matawang Dinar dan Dirham di Timur?


Apa kaitannya?


APA TINDAKAN MALAYSIA YANG SEPATUTNYA?


1) Oleh kerana matawang Amerika makin lemah, jangan sandarkan nilai komoditi yang kita eskport dalam matawang tersebut lagi. Sebaiknya gunakan matawang Euro yang lebih fleksibel atau gunakan sistem barter (tukar barang).


2) Kesemua bon-bon terbitan Amerika yang dibeli Malaysia terutamanya zaman Mahathir kini tidak boleh ditebus kerana mereka sendiri pun tiada wang untuk membayar. Cuba dapatkan pembeli bon-bon dari pengurus dana yang mahu membeli dengan syarat tukaran haruslah dalam matawang lebih kukuh atau emas.


3) Kadar faedah mesti dikekalkan seberapa lama yang boleh. Ini bagi mengelakkan berlaku spekulasi terhadap fleksibiliti dan daya tahan ekonomi Malaysia.


4) Hentikan membeli matawang lain, sebaliknya terus mencari dan menyimpan rizab emas yang lebih stabil harganya. Kini harga emas sangat tinggi, USD1400 segram! Kekuatan ringgit kini terletak kepada berapa banyak rizab emas yang kita ada.


APA YANG RAKYAT MALAYSIA PERLU LAKUKAN?


1) Simpan wang di pejabat pos atau saham amanah. Jangan simpan lagi di bank atau institusi kewangan, sekiranya berlaku isyarat Amerika diisytihar muflis.


2) Beli emas dan perak seberapa banyak dan simpan. Keluarkan semua simpanan emas dan perak di bank dan jangan gadai atau cagar semula. Simpan dan cuma gadai apabila perlu sahaja.


3) Elakkan berbelanja menggunakan kad kredit. Bank akan mengenakan syarat lebih ketat dan tidak masuk akal bila bila masa tanpa notis yang bakal menjerat kita ke kancah muflis pula.


4) Jimatkan segala perbelanjaan dan potong mana yang tidak perlu. Simpan lebihan gaji dan laburkan di simpanan emas atau sukuk.
JP

No comments: