Monday, April 30, 2012

KANTOI!!!Hishamuddin arah editor jangan lapor keganasan polis




Naib Presiden PKR, N Surendran mendedahkan bahawa Menteri Dalam Negeri yang juga sepupu Najib Altantuya, Hishamuddin Hussein mengarahkan supaya editor semua media cetak dan elektronik utama di negara ini supaya tidak mendedahkan keganasan polis sehari sebelum himpunan Bersih 3.0 yang berlangsung Sabtu lalu di Kuala Lumpur.

Surendran menambah lagi arahan tersebut dibuatbagi mengelakkan imej buruk polis terbongkar sebagaimana yang telah berlaku semasa himpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai tahun lalu.


Berikut kenyataan penuh Surendran:


Saya merujuk kepada perhimpunan Bersih 3,0 dan tindakan kerajaan BN dengan tangan tinggi dan kejam terhadap media.


Kami telah menjumpai bukti lanjut yang menunjukkan bahawa perintah untuk mengganggu, menghalang dan menangkap wartawan yang meliputi perhimpunan Bersih 3.0 datang daripada peringkat tertinggi Kementerian Dalam Negeri (KDN).


Pada 27.4.12, Menteri Dalam Negeri, Hishamuddin Hussein Onn telah mengarahkan semua Ketua Editor akhbar utama untuk hadir di hadapannya.


Kami dimaklumkan bahawa pada arahan mesyuarat telah diberikan tentang bagaimana untuk melaporkan berita-berita di perhimpunan Bersih pada 28.4.12, dan bahawa editor ditanya untuk mengelak daripada melaporkan tentang kekejaman polis.


Ia amat mengganggu bahawa sehari selepas mesyuarat ini, wartawan yang cuba untuk merakam salah laku polis telah dbuli dengan cara yang tidak pernah berlaku sebelum ini.


Polis telah menjalankan hasrat Menteri Dalam Negeri.


Sehingga kini, tiada penjelasan telah diberikan oleh PM, Menteri Dalam Negeri atau Ketua Polis Negara pada polis yang menyerang petugas media.


Jawapan Hishamuddin bahawa penyitaan peralatan elektronik jurugambar seperti kamera dan perakam video adalah prosedur operasi standard (SOP) adalah satu pengakuan yang mengejutkan menyalahi undang-undang dan kelakuan yang menyalahi undang-undang oleh pihak polis.


Kebebasan akhbar palsu


Ini juga serangan yang serius oleh BN berkenaan isu kebebasan akhbar.


Di bawah sistem demokrasi kita, Menteri Dalam Negeri tidak mempunyai urusan khusus dalam bidang kuasanya mengarahkan media tentang apa yang mereka boleh atau tidak boleh melaporkan.


Perdana Menteri Najib Razak sebenarnya berpura-pura meminda PPPA 1984 untuk membenarkan kebebasan akhbar yang lebih kini terdedah sebagai kepalsuan yang paling hebat.


Kami menyeru Menteri Dalam Negeri, Hishamuddin Hussein untuk mendedahkan dalam masa 24 jam, butir-butir lengkap arahan yang diberikan kepada media pada mesyuarat itu.


Kami seterusnya permintaan bahawa Najib dan Hishamuddin menerangkan dan menjawab serangan polis kejam dan teratur apabila media dan orang ramai pada 28/4 lalu.

JALAN PULANG

No comments: