Penstrukturan semula ekuiti yang menyaksikan tercampaknya keluar CEO Azmil Zaharuddin dari kuasa eksekutif dan diarah untuk kembali ke Khazanah Nasional 12 September ini sesuatu yang sangat memalukan.
Bayangkan, satu ketika dahulu, MAS antara syarikat penerbangan kebangsaan yang sangat dikagumi, bukan sahaja menjadi bualan mulut pelancong asing, malah pemimpin dunia turut memuji kecekapan staf terutamanya anak kapalnya yang sangat cekap dan mesra.
Namun begitu, masalah MAS sebenarnya diwarisi dari zaman Mahathir lagi apabila membenarkan kroni rapatnya ketika itu, Tajudin Ramli mengambil alih melalui Naluri yang merupakan anak syarikat Malaysian Helicopter Services (MHS) dengan biaya RM4 bilion pada 1988.
Namun apabila MAS mula menunjukkan keputusan kewangan "merah", perlahan lahan Tajudin menjual kembali kepada kerajaan (baca: duit rakyat) dengan harga RM8 sesaham atau RM8 bilion pada 1995.
Inilah punca sebenarnya bagaimana MAS mewarisi hutang yang begitu banyak selepas itu, walaupun dalam beberapa tahun kebelakangan ini di zaman Idris Jala menjadi CEOnya, MAS ada buat sedikit untung.
Dan dikhabarkan, dengan kos operasi mencecah RM2 bilion, MAS terpaksa meminta bantuan AirAsia di tangan Tony Fernandes yang menguasai Tune Air Sdn Bhd untuk membolehkan MAS terus bernafas.
Apa yang hendak diulas di sini dan perlu dijawab Khazanah Nasional dan Najib adalah:
1) Mengapa Khazanah Nasional menjual pegangan sahamnya (golden share) dalam MAS kepada AirAsia sedangkan AirAsia sendiri pun berhutang dengan pelbagai pihak termasuk Malaysia Airports Berhad (MAB) atas caj pendaratan?
2) Tidakkah menjual kepentingan MAS kepada AirAsia sesuatu yang memalukan orang Melayu, terutama Umno-APCO yang seringkali dimomokkan sebagai juara membela ekonomi orang Melayu?
3) Apa muslihat menjual sehingga 20.5 peratus pegangan MAS kepada Tony sedangkan Tony hanya perlu menjual 10 peratus kepentingan yang terus secara automatik membolehkannya menduduki kerusi Lembaga Pengarah sebagai Pengarah Bukan Eskeutif-Bukan Independen?
4) Sejauh manakah penjualan MAS boleh meningkatkan ekonomi orang melayu sedangkan ekuiti yang sepatutnya dipertahankan, kini sudah berpindah tangan kepada bukan Melayu yang semestinya mengidam kesemua baki pegangan ekonomi Bumiputera?
Bukan setakat Najib gagal membela dan mempertahankan ekonomi orang Melayu, tetapi Mahathir juga mesti dipersalahkan atas "kejayaannya" dahulu semasa membeli kembali MAS dari tangan Tajudin Ramli membuatkan MAS kini sudah berada di tangan bukan Melayu.
Janganlah Mahathir berselindung di sebalik kenyataannya semalam yang menyifatkan perjanjian ini satu keputusan "menang-menang" kerana dia sebenarnya tidak layak langsung bercakap atas kegagalan yang diciptanya sendiri.
Dan ruang yang diberi buat Najib memulihkan keadaan dengan membawa masuk Idris Jala ke dalam pasukan kabinetnya nyata memburukkan lagi keadaan yang sudah semakin parah.
"Tahniah" Najib , hancur satu lagi kuasa ekonomi orang Melayu yang kununnya Umno-APCO perjuangkan.
JALAN PULANG
Umno Youth chief Khairy Jamaluddin joined in the inter-carriers share swap fray by scoffing at Idris Jala’s track record during his tenure as Malaysian Airlines Bhd (MAS) boss.
The Rembau MP suggested in his Twitter posting that the minister in charge of Putrajaya’s Performance Management and Delivery Unit (Pemandu) had not done a good job at MAS.
This is despite the accolades he received for supposedly piloting the national carrier out of troubled times.
“Running a beleaguered premium flag carrier needs more imagination than being able to give a slick power-point presentation or unbundling its assets,” said Khairy.
“His is best move was leaving MAS to become minister. He didn’t actually need to run MAS beyond a ‘turnaround’,” added the son-in-law of former PM Abdullah Ahmad Badawi.
The news of a share swap between MAS and low-cost carrier AirAsia, in what appears to be a move to save the former from yet another financial mess, have prompted questions if Jala had done enough to restore the national carrier to its former glory.
An online news portal had reported that the share swap was meant to help MAS reclaim its position as a premium airline, leaving low-cost operations under AirAsia’s control.
It further reported that both its shares have been suspended for trading until this evening pending an announcement that could see the latter’s main shareholder, Tune Air Sdn Bhd, get 20% of MAS.
No comments:
Post a Comment