Tertekan dengan
bantahan dan amaran saman yang akan dilakukan jika tidak dapat
memulihkan kembali bekalan air dalam tempoh 10 hari, akhirnya flip-flop
yang mereka sendiri reka terkantoi.
Sebelum ini, mereka memberitahu masalah bekalan air hanya akan selesai
menjelang Tahun Baru Cina pada 10 Februari depan tetapi nampaknya
tekanan berterusan menyebabkan perancangan mereka tergendala.
Akhirnya mereka
terpaksa mengalah, memaklumkan bahawa gangguan bekalan air yang melanda
Lembah Klang sejak dua minggu lepas akan pulih sepenuhnya
selewat-lewatnya Khamis depan.
Ketua Pegawai
Operasi Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas), Ruslan Hassan
berkata gangguan yang melibatkan lebih 27,000 akaun itu dapat diatasi
selepas kerja pemasangan paip pintasan dari Kolam Air Dusun Kubong ke
Kolam Sedut AU3 Baru dan AU3 Lama dilaksanakan sejak Khamis lepas.
"Pintasan
dijalankan serta-merta selepas mendapat kelulusan daripada SPAN
(Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara) dan kita menjalankan kerja siang
dan malam. Dan ia akan siap Ahad ini atau selewat-lewatnya pagi Isnin.
"Apabila siap
(pintasan), Syabas menjangkakan masalah air ini akan selesai pada hari
Rabu atau selewat-lewatnya Khamis," katanya kepada pemberita pada
program sumbangan air minuman di Flat Sri Melaka di sini hari ini.
Beliau berkata,
gangguan bekalan air sebelum ini disebabkan pengurangan kadar pengepaman
air dari Rumah Pam Wangsa Maju sebanyak 30 juta liter sehari (JLH).
Ruslan berkata,
sistem pam Wangsa Maju beroperasi pada tahap yang dihadkan iaitu 180 JLH
berbanding kadar pam sebelum ini iaitu 210 JLH bagi mengelakkan
kerosakan akibat lebih bebanan.
Bagaimanapun,
beliau berkata, projek pintasan itu hanya penyelesaian jangka pendek dan
bagi memastikan masalah seumpama itu tidak berulang, sebuah Rumah Pam
bersebelahan Rumah Pam Wangsa Maju akan dibina dengan kapasiti sebanyak
120 JLH.
JALAN PULANG
No comments:
Post a Comment