Sunday, March 7, 2010

Anwar tetap Ketua Pembangkang

BACHOK , 7 Mac : Pakatan Rakyat (PR) tetap mempertahankan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Ketua Pembangkang walaupun parti itu tidak lagi mendominasi pakatan tersebut.

Timbalan Presiden PAS, Nasharuddin Mat Isa berkata, ketiga-tiga pemimpin pakatan bersetuju dengan kepimpinan Anwar dan tidak timbul soal pengganti yang harus menerajui pakatan itu.

“Pakatan yang terdiri dari PAS, DAP, dan PKR telah bersetuju, walau apa pun Anwar tetap menjadi Ketua Pembangkang.

“UMNO jangan dok nak sibuk nak campur urusan ini. Ikut kami la nak lantik sebagai ketua pembangkang, yang UMNO nak susah-susah itu kenapa?” katanya ketika berceramah di Kampung Kandis dekat sini, malam semalam.

Sebelum ini, jawatan Ketua Pembangkang yang disan-dang Anwar sejurus Pilihan Raya Umum Ke-12 (PRU-12) lalu mula menjadi isu apabila tiga Ahli Parlimen PKR keluar parti.

Ekoran itu, PKR hanya mempunyai 28 anggota di Dewan Rakyat termasuk Ahli Parlimen Sungai Siput, Micheal Jeyakumar Devaraj dari Parti Sosialis Malaysia yang bertanding atas tiket PKR, DAP mempunyai 28 wakil dan PAS 3.

Dalam pada itu, Nasharuddin yang juga Ahli Parlimen Bachok menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) menyiasat Ahli Parlimen PKR yang keluar parti.

“Kita harap SPRM mengambil tindakan sewajarnya atas keraguan itu. Badan itu sepatutnya menyegerakan siasatan sebagaimana siasatan terhadap PR jika timbul keraguan,” katanya.

Nasharuddin, bagaima-napun menyifatkan tindakan tiga Ahli Parlimen PKR itu sebagai proses pembersihan bagi memantapkan parti.SH

No comments: