Wednesday, March 17, 2010

PR tetap bawa topik royalti minyak

KUALA LUMPUR , 17 Mac : Pakatan Rakyat (PR) tetap akan membawa topik royalti sebagai topik utama pembangkang dalam dalam perbahasan titah Diraja.

Naib Presiden PAS Salahuddin Ayob berkata, pihaknya berjaya mendapatkan dua dokumen penting bagi usaha mendapatkan hak Kelantan dalam isu itu.

“Kita dapatkan surat Petronas kepada Kerajaan Terengganu, bertarikh 16 September 1978 dan ia menjelaskan anggaran bayaran royalti minyak berjumlah RM3.2 juta kepada negeri itu,” katanya.

Menurutnya, jika isu tiga batu nautika menjadi ‘penghalang’ Kelantan mendapatkan haknya, dalam surat tersebut ia tidak menyatakan syarat tiga batu nautika.

“Ia disebut sebagai royalti dan tidak timbul sebagai wang ihsan atau isu tiga batu nautika ataupun menafikan telaga minyak yang dijumpai di luar pantai,” katanya.

Beliau berkata, selain itu, pihaknya berjaya mendapatkan Surat Perjanjian antara Petronas dengan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohamed Nasir yang ditandatangani pada 19 Mei 1975.

“Jika diteliti perjanjian ini langsung tidak menyebut isu tiga batu nautika dan dengan jelas memperuntukkan Petronas hendaklah memberi balasan sebagai keistimewaan petroleum yang diletakkan Kerajaan Negeri.

“Apa yang penting, selagi mana ia diletakkan dalam perairan negeri tersebut, Petronas harus membayar royalti lima peratus,” katanya, semalam.

Bagaimanapun Salahuddin yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian berkata, permintaan beliau untuk membawa isu ini dalam usul tergempar ditolak Speaker Dewan.SH

No comments: