Thursday, April 15, 2010

Pakatan mampu menang












ALOR SETAR, 15 April : Pakatan Rakyat (PR) mampu mengekalkan kedudukan di Hulu Selangor dalam pilihan raya kecil itu memandangkan mempunyai kelebihan tersendiri berbanding Barisan Nasional (BN).

Exco Kesihatan, Badan-badan Bukan Kerajaan (NGO) dan Pembangunan Insan, Sains & Inovasi, Teknologi Maklumat & Komunikasi, Dr Ismail Salleh berkata, suasana politik masa kini berbeza dengan Pilihan Raya Umum ke-12, dan rakyat sudah sedar akan kelebihan PR berbanding BN.

“Ketika itu terdapat satu gelombang perubahan dalam kalangan orang Cina dan India untuk tidak lagi memberi undi kepada BN. Tetapi mereka masih tidak pasti dengan keupayaan PR, mereka sekadar mencuba mengundi PR,” katanya.

Menurutnya, kepercayaan yang diberikan kepada PR ternyata tidak mengecewakan apabila prestasi dua tahun pemerintahan dikatakan memuaskan walaupun berdepan dengan tekanan dan layanan tidak adil daripada Kerajaan Pusat.

“Saya yakin pada PRU 12 mereka hanya mencuba, tetapi kali ini mereka sudah yakin dengan PR. Begitu juga dengan golongan atas pagar yang kali ini akan memilih PR di atas alasan yang sama,” katanya.

Dr Ismail yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Alor Mengkudu berkata, faktor calon daripada MIC yang diletakkan oleh BN juga dipercayai akan ditolak penduduk Hulu Selangor.

“Sebelum PRU 12 orang Melayu yang mewakili 53.9 peratus pengundi Hulu Selangor memilih BN walaupun mereka mewakili MIC atau MCA. Tetapi selepas PRU 12 orang Melayu menolak calon MIC dan MCA setelah orang India dan Cina sendiri menolak MIC dan MCA,” katanya.

Menurutnya, majoriti 26.7 peratus pengundi Cina Hulu Selangor akan menolak calon MIC dan hanya 50 peratus dari pengundi India yang berjumlah 19 peratus akan memilih calon MIC.

Dr Ismail berkata, kelebihan Datuk Zaid Ibrahim sebagai calon PR juga diyakini mampu menyatukan semua kaum di situ, kerana beliau dilihat bukan sahaja boleh mewakili orang Melayu tetapi juga disukai orang Cina dan India.

“Fitnah BN juga tidak mengena sasaran malah dapat dijawab dan dibuktikan dengan baik. Isu rasuah lembu korban tidak menjadi, isu rasuah beberapa ahli Exco dan wakil rakyat tersasar malah isu-isu dalaman PR sendiri pun tidak membawa kesan,” katanya.

Menurutnya, rakyat Hulu Selangor juga telah muak dan segala janji yang ditaburkan termasuk projek pembangunan yang diumumkan oleh pemimpin BN dianggap sebagai retorik semata-mata.

“Apa yang mereka buat selama memerintah lebih 50 tahun, malah saya percaya rakyat Hulu Selangor pun sudah terbuka minda dan mata untuk menilai pembangunan yang ada sepanjang tempoh itu,” katanya. -
SH

No comments: