Tuesday, July 20, 2010

Umno ' meracau '


ALOR SETAR, 20 Julai : Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah (DPPNK) menyifatkan keterbukaan UMNO untuk mengadakan rundingan dengan PAS sebagai perlakuan ‘meracau’.

Ketuanya, Ahmad Yahya berkata, helah UMNO itu tidak ubah seperti parti yang keliru dengan hala tuju dan perjuangan mereka, selain gelabah apabila sokongan Melayu beralih kepada Pakatan Rakyat (PR).


“Saya pelik dengan pemimpin UMNO yang tidak tetap pendirian. Sekejap kata PAS sesat, kemudian ajak PAS bersama pula dalam isu perpaduan. UMNO seolah-olah gelabah,” katanya.

Menurutnya, parti itu dilihat semakin bimbang dengan kedudukan PR yang semakin mantap terutama di negeri-negeri dikuasai PR, lalu cuba mengalihkan pandangan masyarakat dengan helah mahu mengadakan kerjasama dengan PAS.

“Saya yakin rakyat tidak akan terpengaruh dengan agenda UMNO itu. Sebab matlamat perjuangan mereka berpaksikan kuasa dan kepentingan diri. Sebab itu jika isu berkenaan dapat tonjolkan mereka pada mata masyarakat, itulah strategi politik mereka,” katanya.

Ahmad berkata, matlamat utama parti lawan itu adalah untuk meraih sokongan orang Melayu dalam pilihan raya umum akan datang, dan inilah yang merunsingkan mereka, apabila mulai hilang sokongan Melayu.

“Saya percaya UMNO meracau sebab bimbang hilang pengaruh. Malah kenyataan pemimpin UMNO tidak konsisten, kejap mahu kejap tidak. Sebab itu mereka cari isu untuk berpaut. PAS tidak akan termakan dengan helah mereka sebab pendirian kami amat konsisten,” katanya.

Menurutnya, apa yang dimaksudkan oleh Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat sering kali disalah tafsir untuk menimbulkan tanggapan serong terhadap pemimpin PAS itu.

“PAS memang terbuka untuk jumpa dan bincang dengan mana-mana pihak dalam isu perpaduan Islam, tetapi menolak perpaduan Melayu yang dicetuskan UMNO,” katanya.

Mengenai kuasa politik Melayu hilang sekiranya UMNO-PAS tidak bersatu, Ahmad berkata, kenyataan itu sekadar retorik.SH

No comments: