Wednesday, August 4, 2010

Noh Omar tak perlu buang masa


























SHAH ALA
M, 4 Ogos : Ketua penerangan PAS Selangor, Roslan Shahir Mohd Shahir berkata, timbalan pengerusi Umno Selangor, Datuk Seri Noh Omar (Gambar) tidak perlu buang masa melontarkan cabaran agar ditutup pusat hiburan dan rumah urut di Selangor sepanjang Ramadhan

"kerana pusat maksiat ini sememangnya tidak wajar dikunjungi oleh umat Islam sepanjang masa."

"Yang anehnya tiada pula usaha yang sama dibuat semasa BN diterajui Umno memerintah negeri Selangor sebelum ini," bidas Roslan.

"Sesungguhnya apa yang penting adalah seluruh umat Islam di negeri ini dididik dan faham bahawa sebagai seorang Muslim mereka wajib menjauhkan diri dari sebarang aktiviti dan kerja-kerja mungkar.

"PAS melalui kerajaan negeri akan memastikan yang aktiviti penguatkuasaan terus dilaksanakan sehingga maksiat dapat dibendung di negeri ini," katanya lagi.

Beliau menjawab cabaran Noh Omar supaya PAS Selangor mendesak kerajaan Pakatan memastikan pusat hiburan dan rumah urut di negeri itu ditutup sepanjang Ramadan.

Laporan media menyebut, Noh Omar menyatakan tindakan itu perlu dilaksanakan oleh PAS yang diterajui Pesuruhjayanya, Datuk Dr Hasan Mohamed Ali, sekiranya parti berkenaan betul-betul ikhlas dalam perjuangan Islamnya.

Katanya, tindakan itu juka dapat membuktikan PAS tidak berada bawah telunjuk parti komponen lain, khususnya DAP.

Namun, Roslan berkata kerja-kerja "amar makruf nahi mungkar" yang diusahakan oleh PAS melalui Pakatan terbukti lebih membawa makna berbanding dengan pentadbiran yang terdahulu.

Dua tahun pemerintahan Pakatan Rakyat di Selangor, sudah ada pihak berkuasa tempatan (PBT) tertentu di Selangor yang mengharamkan pemilik premis hiburan daripada mengambil pekerja beragama Islam.

"Malahan dalam tempoh singkat pemerintahan kerajaan Pakatan ini telah ada PBT di Selangor yang mengharamkan pemilik-pemilik lesen premis seumpama ini dari menggaji atau mengambil sebagai pekerja dari kalangan penganut bergama Islam, “ kata Roslan dalam satu kenyataan.

PAS Selangor lebih peka dan sentiasa memantau serta memberi perhatian agar penguatkuasaan agensi negeri, termasuk Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) ditingkatkan sebagai usaha "amar makruf nahi mungkar" (menyeru kepada kebaikan, mencegah kemungkaran).

No comments: