Wednesday, September 29, 2010

PAS boleh menang besar


KUALA TERENGGANU, 30 Sept. : PAS yakin dapat mempertahankan Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas pada pilihan raya kecil kawasan itu nanti dengan majoriti lebih besar berbanding keputusan pilihan raya umum lalu.

Pesuruhjaya PAS Terengganu, Datuk Harun Taib berkata, keyakinan itu berdasarkan keadaan UMNO sendiri yang sudah tidak lagi berfungsi di Kelantan, selain PAS mendapat sokongan daripada veteran UMNO.


Malah beliau mendakwa, sokongan kepada calon PAS itu juga akan datang daripada Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah yang memang mempunyai pengaruh besar di kawasan berkenaan.

“Kita tidak nafikan pengaruh Tengku Razaleigh di sana sebab itu kubu dia, tapi Tengku Razaleigh sendiri pun insya-Allah akan beri sokongan kepada calon PAS nanti.

“Dia orang bijaksana. Biasanya dia pandai mengukur suasana dan realiti, veteran UMNO pun sudah ramai dengan PAS khususnya dalam pilihan raya akan datang sebab dah hilang keyakinan kepada UMNO,” katanya.

Beliau yang juga Ketua Dewan Ulama PAS Pusat berkata demikian ketika ditemui pada Rumah Terbuka Aidilfitri PAS Terengganu semalam yang dihadiri kepimpinan Pas negeri dan penyokong parti itu.

Mengulas mengenai calon kerusi DUN Galas, Harun berkata, belum ada perbincangan dibuat namun pihaknya menyerahkan sepenuhnya kepada PAS Kelantan untuk memilih mana-mana orang tempatan yang sesuai.

Ditanya cadangan PAS supaya UMNO tidak bertanding menentang PAS di DUN Galas, beliau mengalu-alukan saranan itu kerana merasakan UMNO tidak lagi berfungsi dengan baik di Kelantan.SH

No comments: