Monday, November 15, 2010

Umno Perak bimbang hilang kuasa





























IPOH, 15 Nov:
Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) menyokong penuh kenyataan Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang yang tegas mengatakan bahawa Umno Barisan Nasional (BN) tidak matang dalam tindakan politik mereka.

Timbalan ketuanya, Mohd Munir Ali berkata, ini terutama di dalam menerima kejatuhan di negeri ini yang menyaksikan mereka menggunakan jalan belakang bagi merampas semula pentadbiran kerajaan negeri daripada Pakatan Rakyat (PR).

Katanya, Tuan Guru Seri Abdul Hadi secara tegas menyatakan tindakan tersebut sebagai tidak demokratik.

Tambahnya, hal itu yang dinyatakan di dalam seminar bertajuk ‘PAS Sedia Ganti Umno’ baru-baru ini jelas memberikan harapan kepada rakyat agar terus yakin akan kepimpinan PAS dan PR di dalam menerajui negeri atau negara ini kelak.

“Sudah tentu sikap tidak demokratik Umno ini tidak terhenti segitu sahaja, malah diteruskan lagi dengan sikap tidak profesional mereka di dalam menguruskan negara dan rakyat itu sendiri,” katanya.

Rakyat, katanya perlu menilai semula kesan rampasan kuasa oleh Umno yang berlaku di Perak kerana ianya jelas menggambarkan matinya demokrasi yang adil dan saksama sehingga sekarang ini.

“Disebabkan itulah para pelabur asing masih tidak yakin terhadap pentadbiran kerajaan negeri Perak yang tampok kekuasaannya terletak kepada ‘kuasa ketiga’ iaitu Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bebas yang telah melompat parti.

“Faktor merekahlah kecelaruan dan ketakutan banyak pihak terutama negara asing yang melihat drama politik hitam di Perak yang mematikan demokrasi dan menidakkan pilihan dan kuasa rakyat,” ujarnya.

DPPN Pk, katanya yakin Umno BN bimbang menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 nanti yang bakal menyaksikan mereka dijatuhkan dan ditolak oleh rakyat negeri Perak.

“Kebimbangan inilah yang sedang menghantui mereka demi menjaga kedudukan yang kini berada ‘di hujung tanduk’,” ujarnya.

No comments: