Thursday, March 3, 2011

Prk Kerdau : 6 tahun dengan Felda, hutang RM85 ribu

TEMERLOH, 3 Mac: Seorang peneroka terpaksa menanggung hutang lebih RM85 ribu selepas enam tahun menguruskan ladang tanaman mereka bersama Felda.

Hutang yang begitu besar dalam tempoh singkat itu didakwa akibat menyerahkan urusan tanam semula kepada Felda yang dikendalikan anak syarikatnya Techno Plant sdn Bhd.

Perkara itu didedahkan Pengerusi Persatuan Anak-anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) pada sidang media PAS di markas induk PRK Kerdau di sini.

"Sebagai bukti kegagalan Felda, saya bawa satu contoh, seorang peneroka Felda, hutangnya pada ketika ini setelah lebih kurang enam tahun diurus Techno Plant Sdn Bhd, hutangnya mencecah
RM85,441.63 sen," katanya sambil menunjukkan slip penyata hutang yang dikeluarkan Techno Plant.

Beliau bagaimanapun tidak menyertakan maklumat lanjut berkenaan peneroka tersebut.


Mazlan mendakwa, Felda melalui anak syarikatnya yang diwujudkan sejak tahun 200d itu mengaut keuntungan melampau di atas usaha dan titik peluh peneroka berbanding syarikat swasta lain.


Sebagai contoh tambahnya, kos tanam semula dengan Felda adalah sebanyak RM10,503 sehektar berbanding Sime Darby (RM3,120) dan Kumpulan IOI (RM1,998) sekaligus membuktikan dakwaan tanam semula dengan Felda murah adalah bohong.


Akibat kos yang mahal itu kata beliau, peneroka terpaksa menanggung hutang yang besar setiap tahun.


Kos yang besar itu pula kata Mazlan langsung tidak sepadan dengan untung bersih yang diperolehi peneroka berbading menanam semula dengan syarikat lain.


Beliau membandingkan keuntungan Felda yang hanya RM40.50 seekar untuk sebulan dengan Wilmar International (RM1050), IOI Group (RM366.30) dan Sime Darby (RM114).


"Kalau diurus secara profesional, tentu lah keuntungannya lebih besar dari syarikat-syarikat lain," katanya menempelak Felda yang juga turut mendakwa kebun dibawah seliaan mereka diurus secara profesional.


Turut hadir salam sidang media itu Naib Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Ketua Penerangan PAS Idris Ahmad dan anggota parlimen Padang Terap Nasir Zakaria.


"Kenapa Felda jadi begini, jadi begini? Kerana disebalik mereka yang menguruskan ini adalah kroni-kroni mereka.


"Mereka inilah yang mengaut keuntungan dan memperalatkan anak-anak peneroka yang bekerja dengan Techno Plant," jelasnya.


Sehubungan itu beliau menggesa perkhidmatan Techno Plant dihentikan serta merta demi masa depan peneroka.

No comments: