Wednesday, April 6, 2011

Kenapa tak desak tubuh Suruhanjaya Diraja untuk kes Altantuya dan PKFZ ?




KUALA LUMPUR, 6 APRIL: Penubuhan Suruhanjaya Siastan Diraja (RCI) yang dicadangkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz tidak lebih daripada daripada taktik terbaru Umno untuk ‘memanjangkan’ fitnah video lucah terhadap Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Jika kerajaan ingin menubuhkannya terpulang kepada mereka. Jika itu mereka rasakan satu cara untuk memperbesarkan satu aib dan menjatuhkan kredibiliti ketua pembangkang, mereka dah ada cara, kalau mereka nak buat, buatlah dan itu tidak menjadi halangan,” kata Ahli Parlimen Indera Mahkota Azan Ismail.

Azan turut menyelar desas-desus bahawa Umno akan mengemukakan usul di Parlimen untuk menubuhkan Suruhanjaya diRaja itu.

Tambah Azan, sepatutnya penubuhan Suruhanjaya Penyiasatan Diraja bertumpu kepada kes yang membawa kepada keraguan rakyat dan boleh mencemarkan nama baik negara.

“Perkara yang mendesak berkaitan Suruhanjaya diRaja biasanya melibatkan insiden yang membawa kepada keraguan seluruh rakyat Malaysia seperti kematian yang membawa kepada nama buruk negara.,” kata Azan.

“Isu pembunuhan Altantuya tidak diselesaikan mengikut RCI (Suruhanjaya diRaja). Sepatutnya penubuhan RCI perlu dibuat untuk meneliti dan mengkaji kes, atau keputusan kes yang terselindung di bawah kematian Altantuya. Kes yang melibatkan kehilangan wang kerajaan yang berjuta ringgit seperti PKFZ sepatutnya ditubuhkan RCI,” katanya.

Azan berkata rakyat harus menolak cubaan Umno untuk terus mengapi-apikan isu video lucah yang direkacipta untuk menfitnah Anwar untuk mengalih perhatian terhadap isu-isu nasional yang memerlukan penjelasan kerajaan.

“Kita tidak boleh menyembunyikan dan pengalihkan pandangan rakyat dan pada masa yang sama boleh menunjukkan tahap moral kita yang rendah, kesukaan kita kepada isu video-video lucah yang mendahului daripada isu-isu kepentingan rakyat,” katanya.

Dalam pada itu beliau yakin penyebaran klip video yang dilakukan oleh pihak tidak bertanggungjawab lebih bermotifkan untuk mengaibkan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Saya sendiri telah melihat dan meneliti video itu dan saya mendapati video itu tidak lain tidak bukan untuk mengaibkan Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan keadaan yang cukup tidak bermoral. Setelah diteliti terdapat banyak keraguan dan saya rasa tidak ada alasan untuk mengatakan lelaki itu adalah Datuk Seri Anwar.” Kata Azan.

“Kita tahu dan keluarga sendiri tahu mengikut video satu minit lebih yang dipaparkan itu tidak ada kena mengena langsung atau mirip dan ada kena mengena dengan Anwar Ibrahim dan keluarga telah menolak.Penolakan oleh keluarga mereka sangat mustahak kerana keluarga mereka sangat mengenali beliau dan menjadi testimoni yang sangat mustahak,” katannya.

No comments: