Sunday, April 24, 2011

Tipudaya UMNO dah tak berkesan

http://buletinonline.net/images/stories/berita46/tipudayaumno.jpg

Inilah kerja bangang puak-puak Songkok Tiga Jengkal

Kalau kita cakap pemimpin UMNO ni bodoh berasa hati pulak. Tapi hakikatnya memang macam tulah. Dengan media yang mereka miliki mereka menyerang Pas dengan pelbagai fitnah dan propaganda. Cuma kekadang mereka terlupa jugak. Sekali-sekala jerat makan tuan.

Di Terengganu, Pas bersama PR menggerakkan kebangkitan rakyat dengan slogan ‘Pas ganti Umno’ (PGU). Gelombang kebangkitan rakyat yang dilancar peringkat pusat amat relevan dengan politik Terengganu. Ini memandangkan pertembungan politik sebenar dinegeri majoriti orang melayu semenjak merdeka sehingga kini adalah dua parti politik besar iaitu Pas dan UMNO. Pas secara bergilir pernah memerintah Terengganu pada tahun 1959 dan 1999.

Negeri yang penduduknya melayu dan mendapat asas-asas pendidikan agama yang tinggi meskipun tidak sekuat Kelantan tetapi pengaruh ulama dalam perjuangan menegakkan islam dibumi Terengganu ini sentiasa segar sejak sebelum kemerdekaan sehingga kini. Bahkan suasana politik serta pendokongnya mempunyai cara dan budaya yang tersediri serta berbeza dengan negeri-negeri lain.

Kemenangan Pas ditahun 1999 dengan majoriti 28 kerusi adalah termasuk dun Bandar yang dianggap memiliki pengundi cina. Ketika itu tiada walau satu kerusi Adun cina didalam dewan Terengganu. Memang bilangan pengundi cina di Terengganu adalah sedikit yang hanya melibatkan sedikit di Jerteh, Kuala Terengganu, Wakaf Tapai, Kuala Dungun, Batu lima, Air Jernih dan Bandar Cukai, kemaman. Pun begitu setelah UMNO-BN mengambil balik Terengganu sejak 2004, sehingga kini wakil tunggal dengan kerusi MCA-BN terpacak di dalam dun Terengganu.

Cuma kini perubahan yang berlaku dikalangan pengundi cina membimbangkan Umno-BN khususnya dengan trend yang berlaku di Sarawak baru-baru ini. Dan ia juga memberi kesan di Terengganu sendiri apabila berlaku PRU Kuala Terengganu yang membolehkan Pas menawan kerusi Umno-BN tersebut. Trend ini masih dibimbangi oleh pemimpin UMNO sendiri. Selama ini Umnolah yang memfitnah Pas dan menakutkan masyarakat cina dengan pelbagai tohmahan dan tuduhan. Tetapi kini tipudaya Umno sudah tidak berkesan. Ini diakui sendiri oleh YB Umno bekas Kadi, ahli agama dalam Umno sendiri.

No comments: