Sunday, June 12, 2011

PAS tidak tolak kepimpinan ulama

http://i31.photobucket.com/albums/c368/paspb/IMG_1467-1.jpg?t=1290752572PARIT BUNTAR, 11 Jun : Muktamar Pas ke-57 sudah beberapa hari berlalu, namun masih kedengaran kenyataan pemimpin UMNO mengenai saf kepimpinan baru parti itu.

Ketua Penerangan Pas Parit Buntar, Fakhrurrazi Khalid mempersoalkan kenyataan pemimpin UMNO bahawa golongan profesional kini sudah mula menguasai kepimpinan Pas berbanding golongan ulama.

Menurutnya, pemimpin UMNO menyatakan seolah-olah sayang kepada kepimpinan ulama sedangkan Kerajaan Pusat yang diketuai UMNO melakukan penindasan terhadap kerajaan Pas yang dipimpin oleh ulama di Kelantan dan Kedah.

“Kenapa kinibaru cakap mengenai Islam dan kepimpinan ulama.

“Adakah mereka lupa dengan peristiwa Memali dan menekan ulama dengan pelbagai cara,” katanya.

Fakhrurrazi berkata, Pas masih mengekalkan kepimpinan ulama kerana Majlis Syura Ulama adalah badan tertinggi dalam organisasi Pas berbeza dengan UMNO yang meletakkan ulama setaraf dengan biro kecil sahaja.

“UMNO sudah kehabisan modal dan hanya menunggu masa untuk tumbang pada pilihan raya umum nanti, jadi parti ini gunakan media arus perdana untuk menyerang Pas.

“Zaman UMNO sudah berlalu, sekarang adalah zaman Pas dan PR, sekarang Pas lebih ke hadapan daripada UMNO, sebab itu mereka bercakap seolah-olah sayangkan kepimpinan ulama,” katanya.

Sementara itu, Ahli Jawatankuasa Pas Parit Buntar, Adnan Abd Rahman menyifatkan barisan kepimpinan Pas Pusat itu satu pendekatan baik dalam konteks ‘mengulamakan profesional dan memprofesionalkan ulama’.

“Pas bukan sahaja parti dalam bentuk dakwah tetapi juga parti politik yang menuju ke arah pemerintahan maka ia mestilah disusun daripada agama dan juga profesional.

“Ia perlu supaya kerajaan yang bakal dibentuk nanti terdiri daripada gabungan mantap agar soal agama dan pentadbiran tidak dipisahkan, ke arah melahirkan pentadbiran yang telus, bersih dan efisien,” katanya.

Katanya, barisan kepimpinan yang dipilih perwakilan dalam muktamar ke-57 itu membuktikan Pas sentiasa mengamalkan sikap terbuka dan bersifat universal.Sinar Harian

No comments: