Monday, August 1, 2011

ANALISIS: Siapa selepas Najib memimpin UMNO ? Muhyiddin atau Tengku Razaleigh?


Sudah manjadi topik hangat di kedai kopi yang kepimpinan Perdana Menteri Najib Razak kini goyah dan kini persoalannya siapakah yang bakal mengganti beliau bermain dalam benak fikiran setiap rakyat.

Perasaan terhadap Perdana Menteri Najib Razak bercampur baur.


Ada yang percaya yang Najib patut terus memimpin UMNO namun ramai yang mangatakan yang kerjanya sudah “hancur”


Adalah mengejutkan untuk melihat penjaja, pensyarah, peguam, guru dan penganilisa IT menpunyai pendappat yang sama iaitu Najib perlu meletak jawatan, namun Melayu professional dan pemimpin BN merasakan yang Najiblah calon yang paling layak untuk terus menjadi ketua UMNO dan PM Malaysia.


Perubahan adalah perlu, letak jawatan secara bermaruah


Banyak pergolakan telah berlaku dalam negara ini dan kebanyakannya kerana kepimpinan yang tidak terurus, ramai telah menerima hakikat jika pucuk kepimpinan negara ini tidak bertukar pada pilihan raya umum yang akan datang, Malaysia bakal rugi besar dalam demokrasi dan ekonomi.


Ini juga akan membantutkan tumbesaran national, dengan lebih ramai yang berhijrah untuk berkhidmat di luar negara membawa realti yang negara akan muflis lebih cepat daripada yang diramal pada tahun 2019.


Seorang pensyarah kolej Janet Edwin berkata yang Najib sebagai pemimpin masa depan negara sudah punah, memandangkan dia tidak pandai menangani krisis yang menimpa nagara ini.


Dia juga merasakan yang Najib telah gagal dalam peranannya sebagai seorang suami kepada jawatan tertinggi negara. Janet berkata yang Najib patut meletak jawatan terlebih dahulu sebelum disingkirkan untuk menjaga “air muka”.


Secara serius dia merasakan yang Najib patut meletak jawatan kerana beliau telah memberi imej yang negara ini dipimpin oleh seoran amatur, dan naegara ini telah manjadi bahan ketawa,” tambahnnya.


“Saya rasa kesal untuknnya kerana pada zahirnya beliau nampak “terkawal” di tanah air dan beliaupatut mengawal isteri beliau bukan sebaliknya,” kata Janet.


Muhyiddin dan Mukhriz


Lau seorang pakar IT juga bersependapat dengan Janet dan bersetuju yang Muhyiddin tidak patut mengambil aliih jawatan PM kerana beliau terlalu mengambil berat soal integriti kaum.


“Dan beliau juga yang memprok perandakan sistem pembelajaran, menjadi orang besar di sana, dengan Intelok dan pelbagai macam lagi.


Menyentuh isu yang Pak Lah bakal kembali memimpin, Lau menguap dan berkata, lain,” Apabila Mukhriz Mahatir disebut, Lau berkata yang dia masih muda dalam politik dan terlalu bergantung kepada Ayah, Dr Mahathir Mohamad.


Ah Lung yang menjual nasi ayam menyuarakan yang Najib sudah biasa dengan kehidupan mewah.


Ah Lung yang memandang tinggi Perdana Menteri Kedua itu berkata yang adalah sesautu yang menyedihkan anaknya tidak mengikut jejak ayahnya.


“Tidak mungkin, bukan timbalannya, jika dia yang mempin negara ini lebih ramai yang akan berhijrah terutamanya orang yang bukan Islam,” kata Ah Lung.


Dia percaya yang PM yang terbaik adalah seorang daripada Pakatan Rakyat.


“Saya tidak kisah siapa, tukar saja kerajaan.


Biarlah siapa yang menjadi ketua UMNO, yang penting kerajaan harus bertukar.


Seperti SUPP, siapa yang mengambil alih sebagai presiden akan gagal seperti UMNO. “ Mereka dahulunya angkuh,” tambahnnya.


Menujukkan Belangnya


Von Shiak Ni, pemimpin wanita PKR yang juga merupakan seorang peguam berkata Najib tidak tegas dan hanya indah khabar dari rupa terutamanya mengenai 1 Malysia: Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan, beliau sepatutnya menjai seorang pemimping yang agung.


“Tetapi beliau adalah sebaliknya, tidak mahu mendengar kata orang ramai, bergantung kepada konco konconya yang kurang berpengetahuan dan tidak mengambil peduli isu yang melanda rakyat.

Itu bukan cara seorang PM yang bagus bertindak,” Von memberitahu Malaysia Chronicle.

Dia berkata walaupun Najib mapak budiman, perlakuan dia berkata sebaliknya. “Saya berfikir yang beliau tidak akan menjadi ketua lagi, UMNO mempunyai banyak pergolakan.


Dan Mudyiddin terlalu rasis untuk manjadi seorang ketua atau PM.


Orang tidak akan lupa kenyataannya Melayu dulu, rakyat Malaysia kemudian.


Ku Li tidak mungkin berjaya kerana dia sudah uzur dan Pak Lah bagaikan tidak bersemangat untuk membuat tugasan.


Saya rasa tiada lagi pemimpin yang berkaliber dan tegas selepas Dr M tetapi sayangnya setelah beliau metak jawatan beliau pun telah menjadi rasis,” jelasnnya.


Voon merasak yang Mukhriz terlalu muda untuk menjawat jawatan.


“Apapun, biarlah mareka mereka merebut sesame sendiri dan sesiapapun ketua selepas Najib bakal tidak menrima keprcayaan sepenuhnya.


Pakatan Rakyat akan menyediakan seorang PM pada pilihan raya umum yang akan datang,” nyatanya.


Muhyiddin tidak popular


Seorang guru yang enggan dinamakan berkata yang Muhyiddin adalah orang terakhir yang akan dipilihnya sebagai pemimpin negara.


Guru itu berkata yang Muhyiddin dia gagal sebagai Menteri Pendidkan dan kementrian itu kucar kacir.


Nada perkaumnya semestinya tidak akan diterima baik kaum China dan orang bukan Islam. “ Sebagai seorang Melayu, saya khuatir akan berlaku kemusnahan jika negara ini mengamalkan sentiment perkauman,” katanya.


Setahu saya Najib lah yang tidak perlu dirisaukan.


Azim seorang pensyarah dari Semanjung yang berpusat di sebuah institusi tinggi di sini percaya yang Najib boleh melakukannya dan mampu terus menjadi ketua dan PM.


“Orang Melayu memandang tinggi kepimpinan,” katanya, dia tidak pernah terfikir yang Timbalan Menteri akan mencabar Najib, “Dan Ku Li masanya telah berlalu juga”


Azim berkata bagi pengundi kali pertama, meraka bercadang untuk mengundi pihak pembangkang tetapi setelah matang, meraka akan sedar yang tiada sebab membankang hanya kerana ingin membangkang.


“Saya berkata bukan hanya orang Melayu tetapi juga orang muda, yang mudah tertipu secara amnya.


Bila kita muda, kita suka mencabar tetapi setelah matang, kita melihat dari perspektif yang lebih luas,”


Walaubagaimanapun, Azim mengaku yang pemuda Kelantan masih berpendapat yang PASlah terbaik di dunia.


Azim berkata di mana-mana negara pun tiada pemimpin yang sempurna.


Dan bila kesusah melanda, orang akan mempunyai perspektif yang matang dan bukan untuk megeruhkan lagi keadaan.


Tambahnya BERSIH tidak akan mempengaruhi Najib kecuali pemuda yang pintar internet.


“Yang dayus saja akan memilih Najib daripada Muhiyydin,: katannya.


Tidak Sabar untuk Perubahan


Bagi Mukhriz Azim merasakan yang dia masih muda dalam politik, walaupun cita-cita ayahnya adalah supaya beliau menjadi PM

Seorang pemimpin BN Dayak suka akan Najib kerana sifat “matangnya”.

Najib, kata pemimpin BN itu, mahu membuat baik tetapi malangnya Kabinet beliau tidak membenarkan.

Biarlah dia menang PIlihan Raya Umum yang akan datang, dan dia boleh memilih kabinetnya untuk memenangi hati rakyat semula.

Pada masa ini, kabinet belaiu sendiri yang menimbulkan masalah untuk dirinya, tambahnnya.


Secara keseluruhannya, persoallanya adakah Najib, Muhyiddin atau sesiapun yang bakal mengambil alih, rakyat Malaysia mula risau selaps 50 tahun di bawah pimpinan BN yand makin hari makin teruk sejak akhir akhir ini.


Rakyat kian gusar untuk melihat perubahan dalam kerajaan untuk megeluarkan negara ini daripada kesusahan dan menjadi setaraf dengan negara jiran.


2 comments:

Anonymous said...

Macam budak budak penulis ni. Patutnya sekarang sedang membaca yassin untuk kesejahteraan Ustaz Razak da Ustaz Harun Din.

Bukan buat andaian yang tiada faedah apa apa .

Anonymous said...

andaian macam ni pencacai umporno dah risau