Sunday, August 14, 2011

Jangan politikkan isu larangan bacaan ayat suci Al-Quran



KUALA LUMPUR 14 OGOS: Larangan bacaan ayat-ayat suci al-Quran di masjid dan surau di Pulau Pinang pada awal pagi tidak harus dijadikan isu politik memandangkan ia tidak bercanggah dengan syariat Islam, kata Ketua Pemuda PAS, Nasrudin Hassan.

“Semenangnya dalam Islam ada nas dan ada larangan supaya kita tidak meninggikan bacaan sehingga menganggu konsentrasi ibadat pihak lain pada masa sebegitu.

"Saya dapat maklumat bacaan–bacaan itu dibacakan seawal pagi pukul 4, pukul 4.30, jadi sudah tentulah mungkin anak kecil yang sedang tidur.. yang perlukan tidur yang lebih atau individu-individu yang lakukan ibadat dalam rumah masing-masing akan terganggu apabila bacaan itu digunakan secara kuat gunakan pembesar suara,"kata Nasrudin.

Beliau melahirkan kekesalannya apabila ada pihak yang memperbesar-besarkan perkara ini dan mengelirukan umat Islam yang kurang memahami ajaran Islam yang sebenar.

“Ini adalah satu daripada keindahan Islam sebenarnya. Yang kurang disedari oleh kebanyakan umat Islam, mereka menyangka itu sebahagian daripada ibadah.

"Walhal ada nas dari pada hadis nabi yang meminta supaya kita tidak meninggikan suara ketika membaca al-Quran dan menggangu orang-orang lain,"jelasnya lagi.

Terdahulu mufti Perlis, Dr Juanda Jaya dan bekas pemegang jawatan itu, Dr Mohd Asri Zainul Abidin menyatakan persetujuan di atas keputusan yang diambil oleh Jabatan Hal Ehwal Agama Pulau Pinang (JHEAPP) melarang bacaan ayat suci al-Quran dipasang menggunakan pembesar suara pada waktu pagi di masjid dan surau.

Menurut Dr Juanda, amalan bacaan al-Quran menggunakan pembesar suara pada waktu subuh di masjid dan surau dengan kuat bertentangan dengan sunah Nabi Muhammad SAW kerana ia mengganggu orang yang sedang tidur.

“Amalan pasang mikrofon kuat waktu sebelum subuh adalah bertentangan dengan sunah Nabi SAW kerana ia mengganggu orang yang sedang tidur. Perbuatan mengganggu ini adalah haram dan berdosa,” kata beliau dipetik dari portal Malaysiakini.

Sehubungan itu, Dr Juanda berkata pihaknya menyokong tindakan Jawatankuasa Fatwa Negeri Pulau Pinang yang melarang bacaan al-Quran menggunakan pembesar suara pada waktu subuh.

“Kami sokong kenyataan itu dan Perlis dah lama kuat-kuasakan larangan itu di masjid dan surau, walaupun kadang-kadang ada (pihak) yang larang.

“Mikrofon (di) masjid hanya boleh laungkan azan waktu subuh sebanyak dua kali sahaja iaitu azan pertama 30 minit sebelum subuh dan kemudian azan subuh,"katanya.

Dalam perkembangan terkini, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) juga sedia berbincang dengan Majlis Fatwa Negeri Pulau Pinang berhubung fatwa yang mengarahkan pembesar suara tidak digunakan untuk memperdengarkan bacaan al-Quran sebelum waktu Subuh di negeri itu.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, pihaknya akan meminta Jakim membincangkan permasalahan itu kerana terdapat perkara yang perlu diselesaikan pada peringkat pentadbiran terlebih dahulu.

"Kita minta Jakim memanjangkan perkara ini untuk diperbincangkan bersama sebab ada perkara-perkara yang perlu kita selesaikan pada pentadbiran yang bukan memerlukan kepada muzakarah ataupun fatwa," katanya kepada pemberita semalam.

No comments: