Sunday, August 7, 2011

Menjawab pembohongan Puak-Puak Songkok Tiga Jengkal dalam buku ‘Sejahterakah Kedah?’

Oleh: PUTERI BULAN


Menyangkal dakwaan yang terdapat di dalam buku ‘Sejahterakah Kedah?’, antara yang dinyatakan termasuk mempertikaian cuti bersalin tiga bulan untuk wanita yang melahirkan anak. Cadangan tersebut satu langkah ke hadapan mendahului kerajaan pusat namun ianya tidak dapat dilaksanakan kerana ianya memerlukan penguatkuasaan di peringkat Persekutuan. Tertangguhnya perlaksanaan tersebut bukanlah atas kegagalan kerajaan negeri merealisasikan kandungan manifestonya tetapi tidak mendapat kelulusan dari di peringkat Persekutuan.

– (hampa yang tak lulus, lepas tu kelentong orang)

‘Sejahterakah Kedah’ mempertikaikan peranan kerajaan negeri dalam menangani masalah kebajikan rakyat. Sebenarnya, bantuan kafalah yang sedang dilaksanakan sekarang tidak dijanjikan di dalam manifesto malah bantuannya menyeluruh tidak hanya kepada warga emas tetapi merangkumi rakyat miskin tidak mengira umur, agama, bangsa dan fahaman politik.


– (orang UMNO mai ambik awai-awai lagi…)


Menurunkan cukai tanah sehingga 50 peratus juga merupakan kebajikan kepada rakyat yang tidak termaktub di dalam manifesto. Pertikaian yang diajukan oleh ‘Sejahterakah Kedah’ adalah tidak wajar dengan hanya memberi perangkaan selama tiga tahun sedangkan hal-hal kebajikan terutama untuk membasmi kemiskinan sepatutnya sudah bermula sejak dahulu lagi.


– (kalau ikut hampa bukan nak peturun, penaik lagi ada..janji hampa kaya…rakyat papa)


Umpamanya bantuan kepada mangsa banjir pada tahun 2010, kerenah birokrasi sebenarnya diujudkan oleh pihak kerajaan Pusat sendiri. Jabatan Kebajikan masyarakat adalah hak bersama Negeri dan Pusat. Bagi Negeri semua penyaluran bantuan adalah terurus, tersusun, licin dan paling sistematik. Penyaluran bantuan yang bermasalah ialah yang dilakukan dilakukan secara terus oleh Pusat dan bukan melalui kerajaan negeri. Sekiranya bantuan gagal disalurkan kepada yang berhak atau tercicir di tengah jalan ianya tiada kaitan dengan kerajaan negeri.


Istilah yang digunakan ‘pilih kasih’ mungkin benar ujud tetapi bukan atas kuasa kerajaan negeri kerana kerajaan persekutuan menyalurkan melalui UMNO APCO dan sekiranya ianya hilang entah kemana, Penulis upahan ‘Sejahterakah Kedah?’ kena tanya kepada yang berkenaan bukan kepada kerajaan negeri.


–(dah hampa sapu setengah, buat-buat tanya…yang rumah tak kena banjir pun hampa pi bagi pasai suku sakat hampa…yang benar-benar mangsa banjir..tak dapat pasai orang PAS)


Menyentuh bantuan yang disalurkan kepada sekolah-sekolah agama dan pondok-pondok, tidak masuk dek akal sekiranya usaha tersebut dikatakan membantu institusi pengajian yang ditarbiah untuk menjadi penyokong PAS. Penulis upahan ‘Sejahterakah Kedah’ terlupa kata-katanya itu sebenarnya menjerat diri mereka sendiri yang secara umumnya memberi jawapan kepada rakyat bahawa sekatan bantuan kepada sekolah-sekolah agama rakyat yang mereka laksanakan dulu, sebenarnya ada unsur politik.


–(Sebab hampa tau..bila orang pandai agama, orang tak sokong hampa dah.. tu hampa suka sekolah agama mati, biar tak ada orang pandai agama, janji ramai yang boleh putaq alam macam hampa…sedang hampa nak kelentong)


Sekiranya penulis ‘Sejahterakah Kedah’ mengatakan kerajaan negeri lebih dari menyambung apa yang dibuat oleh kerajaan terdahulu, secara amnya memang begitu kerana perancangan dan perlaksanaan yang dibuat oleh sesebuah negeri mestilah mengikut peraturan yang telah termaktub. Bukan boleh dilakukan mengikut kepala sendiri dengan membelakangkan keperluan-keperluan terdahulu.


– (lainlah Tok Bashah, yang tak tau peraturan….)


Apa pun bagi Puteri, buku ‘Sejahterakah Kedah’ tak ubah seperti gimik politik ketandusan isu. Berhujjah bukan atas dasar fakta tapi hanya berlandaskan iri hati yang meluap-meluap kepada Pakatan Rakyat. Sememangnya BN/UMNO APCO cukup resah bila negeri diperintah selain dari mereka…kerana mereka tahu..sekiranya Pakatan Rakyat mampu melaksanakan kebajikan rakyat, bebas rasuah, adil dan telus, sudah tentulah…..hasrat BN/UMNO APCO nak ambil balik akan menghadapi jalan buntu…kecualilah kalau hantu-hantu dan warga-warga asing dijadikan geng sekali gus boleh mengundi….maka jadilah BN/UMNO APCO ni wakil rakyat hantu dan PATI….Kedah La

No comments: