Tuesday, October 4, 2011

BELASAH DUIT RAKYAT!!! 9 juta sewa pesawat bawa Najib bercuti di Perth

Sekadar hiasan.

Saya petik:

[HD] KUALA LUMPUR, 4 Okt: Sebanyak RM9 juta telah dibelanjakan bagi menyewa sebuah pesawat Airbus A319-IIX yang diguna Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sewaktu percutiannya di Perth Australia.

Pesawat yang disewa daripada Syarikat Penerbangan Malaysia Berhad (PMB) itu bermula 3 Ogos 2007 lagi untuk kegunaan pemimpin terpenting di dalam kerajaan termasuk Yang di-Pertuan Agong, Perdana Menteri dan juga Timbalan Perdana Menteri.


Penjelasan tersebut dinyatakan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz dalam jawapan bertulis terhadap soalan yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar.


Nurul yang melalui soalannya meminta kerajaan menjelaskan siapa pemilik pesawat tersebut yang telah
digunakan oleh Najib sewaktu percutiannya di Perth, Australia serta kekerapan penggunaannya dan kos yang telah dibelanjakan.

Nazri juga memberitahu bagi tempoh Januari sehingga Ogos 2011, kekerapan penggunaan pesawat adalah meliputi 155 sektor di dalam dan luar negara dengan kos penggunaan berjumlah RM9.1 juta yang meliputi kos bahan api pesawat, caj tempat dan kendali, sajian serta logistik krew pesawat.


P/s: Tahniah rakyat Malaysia! Kita sama-sama membiayai PM kita pergi bercuti!

4 comments:

Anonymous said...

memeng haram jadah PM macam ni.,aku berdoa dan sumpah sial buat najib supaya lekas mampus dan dihumbah kedalam neraka Jahanam buat selama2nya .Haram jadah sungguh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

BETUL BETUL BETULLLL CEPAT MAMPUS TAK SERONOK LEEE BRO, KITA NAK LIHAT SUPAYA NOJIB GILA MERAYAU RAYAU DITENGAH TENGAH KOTA RAYA.SUPAYA RAKYAT TEMPATAN JUGA ANTARABANGSA TAHU / LIHAT PERDANA MENTERI SUDAH GILA GILA GILA GUNA WANG RAKYAAT WAKTU PEMERINTAHAN NYA DULU.KAH KAH KAH .MEMANG NOJIB HARAM JADAH SEPERTI BRO KATAKAN .

Anonymous said...

'BERCUTI' ke perth on MERDEKA DAY. Hmmm.. Percutian yg ada kaitan dgn 'RIBUT' di France kot. Kalau tak masakan so desparate bercuti on merdeka day.

Anonymous said...

1. Betul ke bercuti? News report clearly kata Najib buat knee therapy ? So that means, cuti sakit. But had to rush back sebab kes Noramfaizul.

2. There is nothing in Perth for holiday. Ini tempat orang retire. Hang pernah pi sana? Ofkos not. you're must be an idiot. Pegi la beli tiket Air Asia. murah dn lihat sendiri apa ada kat sana.

3. 9 million??? Let's check source from Malaysiakini, to be fair to you.
http://www-random.malaysiakini.com/news/177681

It reported 9mil covers 155 sectors, foreign & domestic. ( that means flight, for donkeys)

So 9mil divide 155 sectors ( also means round trip, donkeys) = RM 60k. per sector average.

Say, each entourage takes 30 pax, that's 2k per pax.

Is that cheap? Go figure.