Monday, December 19, 2011

PILIHANRAYA MESIR!!! Perangai bekas Parti Mubarak di Mesir yang nak kalah SEBIJIK macam UMNO di Malaysia

http://www.shakirshafiee.com/v1/wp-content/uploads/2011/11/pilihan-raya-mesir-2011.jpgPada pusingan pertama dan kedua yang berlangsung pada 14 dan 15 Disember lepas, menyaksikan saki-baki golongan 'FULUL' atau calon-calon bekas parti Mubarak yang dibubarkan (NDP) melakukan pembelian undi dan menyogok para pengundi dengan wang.

Ada beberapa daerah mengundi, calon 'jahat' ini telah mengupah para perusuh untuk melarikan kertas dan peti undi seperti yang berlaku di daerah Gamaliya, bahagian Kaherah apabila calon bekas parti NDP yang juga bekas wakil rakyat kawasan tersebut, Haidar Baghdadi.

Namun, pihak keselamatan berjaya mendapatkan semula kertas dan peti undi yang cuba dilarikan. Begitu juga pada pusingan kedua baru-baru ini, pihak calon 'jahat' ini mengupah perusuh untuk melakukan kekacauan di pusat-pusat mengundi antaranya melepaskan tembakan ke udara yang menyebabkan ada pengundi yang takut untuk mengundi.

Pelbagai penipuan yang berleluasa ini, sekalipun berjaya diatasi tetapi ia tiada kerjasama baik yang diberikan oleh pihak tentera sebagai pemerintah sementara ketika ini.

Itu belum dikira lagi poster dan kain rentang yang dikoyak dan dirosakkan.

Malah terdapat beberapa daerah, pihak musuh menggunakan samseng-samseng bagi menghalang calon kempen Parti Kebebasan dan Keadilan masuk ke kampung bagi merayu undi.

Terdapat juga laporan beberapa penyokong parti dibelasah dan dikasari.


Yang banyak menentang penipuan pilihanraya ini ialah individu calon atau wakil mereka atau parti yang bertanding khasnya Parti Kebebasan dan Keadilan (Parti di bawah Ikhwan Muslimin), satu-satunya parti setakat ini yang dilihat mahu pilihanraya berjalan dengan penuh adil dan telus.


Sumber: Rujuk di Sini

No comments: