Thursday, January 12, 2012

ANWAR BEBAS!!! Bukan bukti Najib tidak campur tangan


Datuk Mat Zain Ibrahim, bekas Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur berkata bahawa pembebasan Datuk Seri Anwar Ibrahim pada hari Isnin lalu tidak membuktikan pentadbiran Najib tidak campur tangan dalam hal atau kebebasan badan kehakiman.

"Sekiranya pihak pendakwaan mengemukakan fakta palsu dan testimoni, hakim kemudiannya akan membuat keputusan berdasarkan fakta-fakta dan testimoni palsu," katanya.

Beliau berkata bahawa Peguam Negara yang memegang kuasa untuk memulakan, meneruskan atau menghentikan apa-apa prosiding jenayah manakala duti hakim adalah semata-mata untuk menghukum berdasarkan maklumat yang dihasilkan di mahkamah.

Mat Zain menambah bahawa setiap kes mahkamah mempunyai meritnya sendiri dan berbeza di antara satu sama lain, walaupun mereka telah dipengerusikan oleh hakim yang sama.

"Oleh itu, eksekutif tidak boleh mendabik dada mengatakan bahawa keputusan hakim Mohd Zabidin 'tidak bersalah' ke atas Anwar adalah bukti bahawa badan kehakiman adalah tidak berat sebelah dan bebas daripada pengaruh atau campur tangan dari eksekutif," katanya.

Contoh-contoh kes berprofil tinggi

Mat Zain meneruskan dengan menyenaraikan contoh-contoh kes-kes berprofil tinggi sejak tahun 1998, di mana dia yang dikatakan "pihak-pihak tertentu" dipercayai telah dirujuk kepada badan eksekutif untuk mendapatkan keputusan.

Antara lain, Mat Zain menyebut contoh rasuah dan kes rogol statutori bekas Ketua Menteri Melaka Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik, dan kes-kes rasuah yang melibatkan bekas Menteri Tan Sri Rafidah Aziz, bekas Pengerusi MAS Tan Sri Tajuddin Ramli dan bekas ADUN Pelabuhan Klang Datuk Zakariah Md Deros.

Beliau juga merujuk kepada skandal baru-baru ini sekitar Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom penyalahgunaan dikatakan dana zakat dan Menteri, Datuk Seri Shahrizat Abd Jalil kontroversi di Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC).

"Apa yang saya ingin menegaskan dan mengesahkan di sini bahawa setiap contoh kes di atas mempunyai sentuhan Tan Sri Abdul Gani Patail di atasnya," kata Mat Zain.

Penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja

Beliau mendesak Datuk Seri Najib Tun Razak membuktikan kesaksamaannya dengan menubuhkan satu Suruhanjaya Siasatan Diraja keatas Tan Sri Abdul Gani Patail kerana dikatakan Peguam Negara itu melakukan penyelewengan proses perundangan dalam beberapa kes berprofil tinggi.

Menurut Mat Zain, Perdana Menteri perlu membuat representasi formal kepada Yang di-Pertuan Agong pada penubuhan sebuah tribunal untuk memeriksa tindakan Abdul Gani.

"Ia akan menjadi langkah pertama ke hadapan untuk PM Najib untuk memulihkan sistem keadilan jenayah di negara ini yang telah dicemari untuk jangka masa yang panjang.

Rakyat akan menerima tidak kurang daripada ini, " kata bekas ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur hari ini dalam sepucuk surat kepada Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar.

Oleh itu, beliau berkata, ini akan menjadi masa yang baik untuk Najib untuk membuktikan keazaman dan keikhlasan dan janji "rakyat didahulukan" dengan mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap peguam terkemuka di negara ini. sumber

No comments: