Wednesday, April 25, 2012

PERSEDIAAN KE PUTRAJAYA!!! Pemimpin Pakatan bertemu diplomat asing


Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim berkata, Pakatan Rakyat (PR) bersedia dan lebih yakin untuk mengambil alih Putrajaya, dan telah meyakinkan kepada para diplomat asing menjelang pilihan raya umum akan datang.

Anwar (gambar) berkata satu kebimbangan Pakatan Rakyat adalah bagaimana untuk menjalankan proses peralihan kuasa secara aman dari Barisan Nasional kepada Pakatan Rakyat "apabila tiba masanya."


"Diplomat bertanya soalan-soalan yang terdiri daripada sistem pilihanraya kepada jangkaan pilihanraya, yang Anwar memberikan respons yang sangat optimistik.


"Dia (Anwar) memberitahu mereka, jika dilihat daripada sambutan yang kami telah perolehi dari rakyat semasa ceramah, majlis makan malam dan acara yang kami anjurkan, kami yakin untuk menang," kata ahli parlimen PAS Tumpat, Kamaruddin Jaffar, memberitahu The Malaysian Insider.


Lebih 30 wakil dari kedutaan asing menghadiri taklimat khas tertutup yang dianjurkan oleh Pakatan Rakyat awal hari ini (semalam), di mana ahli parlimen dari parti pembangkang peringkat persekutuan menjalankan pembentangan mengenai sistem reformasi pilihan raya Malaysia, serta rasional di sebalik perhimpunan Bersih 3.0 akan datang.


Turut hadir ialah pemimpin Bersih yang termasuk ahli jawatankuasa pemandunya, Maria Chin Abdullah dan Hishamuddin Rais.


Antara pemimpin lain yang menghadiri mesyuarat itu ialah Fuziah Salleh, ahli parlimen Kuala Krai, Hatta Ramli dan Setiausaha Agung PAS, Mustafa Ali.


"Seorang diplomat berkata apa yang telah disiarkan dalam berita tersebut seolah-olah untuk menunjukkan Najib Razak (lebih) popular ... Yang Anwar berkata bahawa undian pendapat hendaklah dibaca dengan berhati-hati dan terperinci, " kata Kamaruddin, merujuk kepada kehilangan populariti dalam pilihanraya umum lepas untuk bekas perdana menteri, Abdullah Badawi walaupun pada hakikatnya bahawa tinjauan pendapat menunjukkan beliau adalah sangat popular di kalangan rakyat Malaysia sebelum pilihanraya diadakan pada 2008.


"Ia adalah satu perbincangan yang jujur ​​... Anwar yang berkaitan dengan mereka tentang Pakatan Rakyat bimbang tentang peralihan yang aman Pakatan Rakyat harus menang pemilihan yang akan datang," naib presiden PKR Fuziah memberitahu The Malaysian Insider.


"Mereka (diplomat) berminat dalam persoalan bagaimana kita merancang untuk mengambil alih... kami juga menerangkan kepada mereka kebimbangan kita mengenai reformasi pilihan raya," katanya.


Fuziah, bersama-sama dengan seorang lagi Naib Presiden PKR, Sivarasa Rasiah menjalankan pembentangan isu-isu yang tidak dapat diselesaikan dalam sistem pilihan raya, seperti kebanjiran "luar biasa" pengundi di Selangor serta tahap professionalisme Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) yang semakin dipersoalkan.


Maria juga bercakap mengenai keperluan perhimpunan Bersih 3,0 Sabtu ini, Fuziah tambahnya.


"Kami menjelaskan kami telah menolak pembaharuan besar tetapi mereka (kerajaan) yang sedikit ... antara isu-isu yang kita dibesarkan lonjakan pergerakan pengundi di Selangor," katanya. Kamaruddin menambah bahawa apa yang ditekankan semasa sesi taklimat itu ialah bahawa sistem pilihan raya di negara ini adalah jauh daripada kebersihan. " "Sambutan yang diberikan cukup baik.


Sebahagian daripada para diplomat telah berkata secara peribadi bahawa mereka menyokong kami (PR perlu menang kuasa persekutuan)," tambah Kamaruddin lagi.


Manakala Mustafa Ali pula berkata bahawa taklimat itu adalah "penting", terutama sejak pilihan raya umum dijangka akan diadakan tidak lama lagi.


"Kami mempunyai taklimat ini, mengenai isu-isu penting.


Untuk menjelaskan isu-isu yang kita lihat di dalam berita, isu-isu negara, "katanya kepada The Malaysian Insider.

1 comment:

Anonymous said...

PR wajib bermesyuarat seta membuat kajian bagi menubuhkan Kabinet Bayangan dan Seminar porfolio diperingkat Pusat dan Negeri serta usul2 penambahbaikan dallam pengurusan negara dan negeri bagi memberi gambaran yang positif kepada rakyat.... kita tak mahu istilah bidan terjun dan kertas kerja terakhir mesti di bentang sebelum PRU13 ... keyakinan perlu tindikan... InsyaAllah kita akan berjaya diberi mandat oleh Rakyat untuk ke Puterajaya dan mentadbir sebahagian besar negri2 di seluruh Malaysia... PR Layak.....ab-mt