Tuesday, May 29, 2012

PRU 13 LEWAT!!! Kelebihan kepada Pakatan Rakyat


KOTA BHARU: Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan negeri, Datuk Husam Musa, berkata tempoh pilihanraya yang lewat, memberi peluang kerajaan Pakatan Rakyat termasuk Kelantan mempromosikan program mereka kepada rakyat.

Menurutnya, kerajaan di bawah Pakatan Rakyat termasuk Kelantan tidak menjadi masaalah sekiranya pilihanraya umum lewat diadakan kerana ianya akan memberi peluang kerajaan negeri masing-masing mempromosikan program kebajikan yang diimpikan rakyat.

Ketika memberitahu Harakahdaily, beliau menjangkakan Pilihan Raya Umum ke-13 mungkin lewat diadakan berikutan masaalah pemimpin negara yang masih belum selesai.

“Bekas Perdana Menteri Tun Mahathir sendiri yang mendakwa pilihanraya umum akan diadakan mungkin selepas hari raya.

“Pada masa yang sama isu scorpene masih melingkari Perdana Menteri yang belum selesai,”ujarnya.

Katanya, kes ini adalah yang pertama membabitkan ketua kerajaan dan ketua parti disebuah negara, yang akan memberi kesan jika mengadakan pilihan raya ketika isu peribadi masih melingkari hidupnya.

“Besar kemungkinan bila semakin hampir pilihan raya, dokumen-dokumen dan isu yang berkaitan akan terserlah,”ujarnya.

Dengan sendirinya, tambahnya lagi ia mengancam kedudukan parti pemerintah yang telah lama diberi kepercayaan oleh rakyat.

Selain itu, katanya keyakinan rakyat kepada parti pemerintah kini belum mantap apatah lagi banyak isu yang menimbulkan rasa kecewa rakyat seperti NFC dan PTPTN.

Jelasnya, sekiranya pilihanraya umum diadakan khususnya selepas isu debat utama yang membabitkan PTPTN yang banyak memberi masaalah pada rakyat, ianya akan menjerat leher Umno sendiri.

Kerana itu, sambungnya kerajaan negeri Pakatan Rakyat mempunyai peluang untuk mempromosikan program masing-masing pada rakyat terutama soal kebajikan.

"Kalau pilihan raya ditakdirkan tahun hadapan elok juga, sekurang-kurangnya lebuhraya sepanjang 20 kilometer dapat disiapkan," katanya

No comments: