Thursday, May 10, 2012

RUPANYA RM 15 000 DUIT PINJAMAN PENEROKA!!!! Peneroka gadai tanah -> bank bagi pinjam RM -> Peneroka bagi RM kepada FGV -> FGV bagi RM kepada Najib ->Najib bagi balik RM kepada peneroka

Semalam, ketika upload satu gambar yang juga adalah salah satu dokumen yang terkandung dalam 66 [ atau 88, kurang pasti berapa helai sebenarnya ] dokumen perjanjian peneroka felda dengan felda, terdapatlah beberapa individu2 yang agak bangang memberikan komen bahawa dokumen tersebut adalah ;

1. Fitnah.

2. Rekaan sendiri. Aku cipta guna word.

3. Takde bukti itu dokumen benar.

4. Tipu

Aku mula2 cuba gak bersabar. Tapi last2 aku dah hilang sabar bila terdapatnya individu BANGANG yang cakap nak REPORT polis sebab aku upload dokumen tersebut. Dia nak report yang aku rasa alasannya sebab sebarkan dokumen palsu. Apa lah bangang sangat manusia tue. Korang boleh lihat kisah selanjutnya disini.
Sekarang neh, meh kita bincang isu neh dalam2. Jangan dok pongpang cakap orang nak mendengki korang dapat rm15k atau apa. Takde masa aku nak DENGKI kejayaan korang dapat rm15k pun. Sedangkan rafizi cakap korang boleh dapat rm50k. Orang nak tolong korang dapat rm50k, korang cakap orang nak dengki korang dapat rm15k? 
Kalau dengki, kita orang biarkan je lah korang bangang2 dapat rm15k. Apa nak susah? 50k lagi banyak dari 15k apa. Yang kena TIPU, TERTINDAS dan DIPERDAYA tue korang. Bukan aku. Yang RUGI tue korang, pun bukan aku. 
Aku rasa takan ada orang yang BANGANG2 nak merelakan diri DI MAKI2 dan DI HINA2 oleh orang2 yang berotak BAHLOL macam korang neh semata2 sebab DENGKI. Tapi disebabkan kita orang bukan ORANG BANGANG tapi orang yang sedang MENENTANG penipuan dan KEZALIMAN, maka kita orang terpaksa juga sedikit sebanyak berhadapan dengan orang BODOH dan BEBAL ketika menunjukkan korang perkara sebenar. 

Seterusnya samada korang nak akur DITIPU atau mahu membebaskan diri daripada ditipu itu korang punya pasal. Ingat, yang RUGI tue korang bukan aku. Aku satusen pun takde effect apa2 bila korang tanggung kerugian apa seme pada masa akan datang. Ketika itu janganlah korang melalak2 meroyan sebab rm15k yang piem bagi dah habis, harga saham pula tak konsisten sebab turun naik dan terpaksa pula menanggung beban pembayaran di bank. Aku taknak campur pada saat itu. Sendiri yang pandai2 buat keputusan so sendiri lah tanggung.
Sebelum segalanya terlewat, kita bagi dulu langkah2 keselamatan. Kita neh sekadar nak membantu sesama rakyat. Takan lah kejam sangat kita orang neh pada korang, after all kita seme neh terkelompok dalam satu kumpulan yang sama iaitu RAKYAT MARHAEN. Kalau bukan kita yang nak TOLONG kita, sapa lagi?

Dalam isu FELDA neh, korang lihat dulu beberapa dokumen perjanjian yang aku dapat menerusi EMAIL.







Sapa yang bagi neh? Takan orang LUAR pula. Mestilah orang2 dalam FELDA sendiri. Jadi jangan SEMBANG kencang kononnya pihak luar yang cuba nak melaga2kan warga felda. Takde masa aku nak buat kerja BODOH tue.
1. Dokumen neh ada banyak. Dia cuba scan beberapa yang penting. Lebih tepat KEYPOINT kenapa perjanjian neh dianggap FISHY.
2. Semua orang tahu HARGA SAHAM mana ada KONSISTEN = STATIC. Kalau ada TURUN mestilah ada NAIK kan. Dan begitu juga sebaliknya. Apatah lagi ia melibatkan KOMODITI seperti MINYAK MASAK SAWIT neh hah.
3. Kat atas neh mengisahkan perjanjian pinjaman dengan BANK. Pinjaman neh merujuk kepada PEMBELIAN SAHAM oleh peneroka felda ke atas saham terbitan FGVHB. Memang kalau dah berani pinjam kena lah berani tanggung risiko kalau gagal bayar balik kan. BANK sudah tentu akan membuat perjanjian2 yang menyebelahi mereka. Aku tak salahkan bank kat sini. Ini adat orang berniaga. Mana ada orang nak RUGI. Tapi aku persoalkan pegawai2 felda yang terlalu mendorong peneroka2 neh agar sign. Kenapa?

4. Kat sini yang aku FAHAM setelah meneliti kes neh ialah ;

- Peneroka kena setuju bahawa dorang mengadaikan/memajakkan tanah mereka kepada FGVHB. Itu satu kes yang lain. Bagi menyenaraikan FGVHB.

- Peneroka juga kena beli saham yang diterbitkan oleh FGVHB. Ini juga satu kes yang lain.
Betul tak? Aku dah timbang, selidik, baca dan analisis. Ini yang aku nampak. Oleh kerana dokumen kat atas neh diterbitkan dalam bahasa english, maka ramai juga peneroka2 yang tak faham. 
Namun, ada juga yang berjaya DIHASUT oleh pegawai2 FELDA agar SIGN jek perjanjian tersebut sebab diberitahu tidak akan merugikan sesiapa. Sekarang fikir. Ko SIGN = ko PINJAM. Lepas SIGN = ko dapat PINJAMAN = untuk beli SAHAM.
Lihat juga dokumen kat bawah neh ;
Surat tanggungan kerugian. Baca lanjut tentangnya disini.
Oke, selesai satu isu. Sekarang dari mana pula Najib razak cakap bagi RM15K kepada setiap peneroka2 felda tue? Yang neh lah aku percaya, duit yang korang dapat tue ialah HASIL PEMAJAKKAN TANAH korang kepada FELDA untuk disenaraikan sebagai FGVHB. So kalau ko pajak tanah = takan satusen pun ko tak dapat?
Kalau gitu, bak lah pajak tanah kat aku. Seronok gak aku dapat tanah percuma untuk beberapa tahun. So yang neh lah yang si RAFIZI dok pongpang2 cakap sepatutnya PENEROKA dapat 50ribu, bukan 15ribu. Yang bab tue korang baca sini lanjut.

Dan, setelah melakukan analisis, aku percaya bahawa kisah keseluruhan kes neh adalah seperti berikut ;

1. Mula2 peneroka kena pajak tanah. Pajak tanah = dapat duit = rm15k. Sapa tak setuju sign takan dapat duit = sekaligus penyenaraian FGVHB gagal. Jadi 15k bukan durian runtuh tapi duit korang sendiri setelah bersetuju untuk memajakkan tanah.

2. Selepas tue korang juga kena SIGN pinjaman untuk membeli saham. Korang kena SIGN dengan 8 BANK utama malaysia, yakni korang MEMINJAM untuk beli saham. 

3. Dan, duit pinjaman tue nanti akan disalurkan terus kepada FGVHB. Harga seunit saham ialah = rm4.65.

4. FGV telah mengeluarkan pelan perancangan yang menyatakan mereka akan menjual pegangan saham mereka sebanyak 59% kepada pelabur2 baru.

5. Dan FGV juga menyatakan bahawa mereka akan menerbitkan saham2 baru yang berjumlah 980,000,000. Saham2 neh akan dijual kepada pelabur2 baru.

6. Saham2 baru neh lah yang aku PERCAYA dijual kepada peneroka2 felda. 

7. Dan jika ini betul, ini bermakna peneroka2 felda telah meminjam untuk membeli saham2 dalam FGV yang juga akhirnya menjadi satu NILAI = WANG yang mana disifatkan oleh NAJIB sebagai DURIAN RUNTUH untuk disalurkan kepada peneroka semula.
Faham tak? Aku buat kesimpulan mudah.
Peneroka gadai tanah = bank bagi pinjaman beli saham = peneroka bagi duit pinjaman kepada FGV = najib bagi duit pada peneroka.
Nampak tak? Kalau lah ini benar, maka ini membuktikan dari awal lagi, tiada sesiapa pun yang dapat apa2 yang disifatkan sebagai durian runtuh.  Apa pun ini adalah analisis dan penaakulan aku sendiri. Korang boleh percaya dan boleh taknak percaya, tapi aku cadangkan sesiapa yang terlibat dalam hal neh bersegera lah melakukan siasatan mendalam untuk mencari kebenaran muktamad. 
Jika rasa ragu2, rasa kena tipu, dihasut agar sign, dipengaruhi untuk sign, sign tanpa faham butiran lanjut, atau apa sahaja, jangan lupa hubungi ANAK disini. Ingat, jangan biarkan diri sendiri DITINDAS atau DITIPU. Biar miskin, daripada hidup diperguna2kan oleh orang2 kaya.

Ameno : Kes neh sama macam sara1malaysia k

18 comments:

Unknown said...

salam tuan

diharap dapat tukar link untuk ghaflah.blogspot.com

terima kasih

Anonymous said...

Kurang Tepat Tu..
Peneroka gadai tanah = bank bagi pinjaman beli saham = peneroka bagi duit pinjaman kepada FGV = najib bagi duit pada penerok=Peneroka dapat duit + saham.

Salam.

Anonymous said...

= tanah bukan lagi hak mutlak peneroka

Anonymous said...

Kurang Tepat..
Peneroka gadai tanah = bank bagi pinjaman beli saham = peneroka bagi duit pinjaman kepada FGV = najib bagi duit pada penerok=Peneroka dapat duit + saham.


Untung ape...itu pun mau cari point ka? adoi...

Anonymous said...

Nampak sgt ciri2 pembangkang..haha..
setiap pelaburan ada keuntungan la..ko x letak pun keuntungan. Cakap nk org lain salah je.. ko yang sebar maklumat x tepat.
Ko saje nak bagi orang yang x faham marah kan. Ingat, mempecahbelahkan umat islam itu satu dosa.

Cuba la tulis maklumat yg betul and tepat. Saja nak bagi org salah faham je ko ni.

Allahuakbar! Allahuakbar! Allahuakbar!

~Agama~Bangsa~Tanahair~

Anonymous said...

untung apanye kalu dapat duit dari jualan tanah sendiri.

Anak aku pun tau kalu nak dapat duit dari jual tanah..

Anonymous said...

orang yang dapat tanah nanti = orang yang beli saham=orang yang ada duit.

Lu sendiri pikir la kat malaya ni sapa/bangsa apa yang banyak duit.

At the end of the day masyarakat felda/ melayu kena halau dari tanah yang sekian lama diduduki/ diusahakan cam KULI cakap tu.

Blajar tiggi2, tu pun payah nak pikir ka...

Tengok sejarah la.. Apa jadi kat bangsa pribumi di USA, New Zealand, etc.

At least kalu tak jadi saham kita dah hak multak keatas tanah tu. Makan tak makan tanah kita. orang tak leh halau walau seinci dari bumi kita.

Tupun nak gaduh2 n cakap untung ke...

Anonymous said...

Salam tuan,

Terima kasih kerana mengUPLOADkan dokumen bank yang berkaitan.Tetapi ingin dinyatakan di sini bahawa hasil siasatan anda adalah salah sama sekali...akibat mungkin salah menerima info mahupun salah menafsir info yang diterima....

Berkenaan dgn saham tu adalah fakta yg betul iaitu nilainya tidak tetap & berdasarkan jualbeli setiap hari. Tetapi berkenaan dgn peneroka dipaksa menggadaikan tanah adalah tidak benar sama sekali. Cerita yg sebenar adalah dikhuatiri jika peneroka membeli saham & harga saham naik...maka peneroka mungkin akan menggadai tanah utk dicagarkan bg membeli saham (buat loan jika tiada wang).Itulah yg dikatakan oleh Tengku R. Video itu telah disunting.

Jika peneroka membelinya dgn duit sendiri tanpa membuat loan bank tiada masalah tanah gadai akan timbul..Tanah adalah hak mutlak peneroka. Felda menguruskan hasil pertanian manakala FGVHB adalah entiti lain yg menjalankan business bg pihak Felda.

Jd jika saham byk diniagakan maka FGVHB akan ada lebihan wang utk membuat pelaburan lain jika berlaku sebaliknya maka kuranglah hasil pelaburan tetapi tidaklah sampai tanah peneroka kene gadai...Fakta tu adalah salah. Harap tuan dapat menyampaikan info yg benar & sahih kpd org ramai tanpa ada sentimen politik yg kotor kerana semua itu akan di balas oleh Allah.

Semoga tuan dapat menyiarkan info2 dr sumber yg sahih dan benar. Demi bangsa, agama & negara semoga Allah membalas jasa tuan dgn menyiarkan fakta yg sebenar dan semua menerima manafaatnya...

Terima kasih..

Tanpa parti @ pejuang kebenaran

Anonymous said...

masalahnya peneroka mana yg kaya ada duit nak beli saham tanpa jadikan tanah sebagai sandaran untuk pinjam duit. ingat bank baik sangat buta2 nak bagi pinjam duit.

jangan la nak putar2 kata info tak betul. hakikatnya peneroka BERISIKO utuk tergadai tananhnya

Anonymous said...

pada pendapat saya, sudah menjadi rumlah hidup di felda sejak dulu. give and take antara peneroka dan felda. kalau pun mereka digesa buat begitu tapi mereka tak perlu bayar balik. bukan jual tanah tetapi hasil kelapa sawit akan ditolak setiap bulan sehingga selesai loan tersebut. tetapi peneroka still dapat wang dan share. dulu peneroka masuk felda pun nak dapat tanah pun bukan dapat free free...tapi hasil kelapa sawit mereka dipotong setiap bulan untuk membayar tanah sehingga selesai membayar, barulah peneroka mendapat geran. mereka tahu apa yang mereka buat. buat apa kita dibandar ni iri hati. kita ni perlu lakukan sesuatu..kerja bersungguh-sungguh untuk mencari harta sendiri. Jangan jadi miskin bandar. salam hormat dari aku... anak felda tapi menetap di bandar.

Anonymous said...

TT... felda masih boleh diselamatkan lagi.

Cuba baca perenggan ketiga ayat pertama.... "Saya pada bila-bila masa bertanggungjawab SEPUNUHNYA dan bersedia menanggung...."

Jadi org felda tak boleh dipertanggungjawab sepenuhnya kerana kesilapan ayat. Adakah ayat tu boleh menyelamatkan org felda.

Anonymous said...

Jgn menghina peneroka tiada duit....ramai peneroka di luar tu yg byk duit drpd anda di bandar. Andalah yg slh fakta..kalau peneroka labur duit (sendiri tanpa loan) utk saham apa kene dgn tanah kepunyaan dia??? Adakah pihak bank blh merampas tanah dgn sewenang-wenangya?? Ia adalah benar berisiko jika peneroka mencagarkan tanahnya utk loan beli saham tu...barulah betul...kalau tiada duit tidak perlulah bermain saham...usahakan tanah tu dgn jayanya..abis cerita...setiap peminjam perlulah bertanggungjawab ke atas pinjaman mereka..sedangkan dlm Islam, waris dikehendaki menyelesaikan baki hutang jika ada utk Si arwah..supaya ringan di sana...

segala yg ilmu baik dtg dr Allah dan kekurangan adalah dr sy sendiri...jika kamu berbantah/ berselisih faham di dlm satu perkara hendaklah kembali kpd Al Quran & Sunnah Rasul...gunakanlah ilmu bila berbicara dan jgn ikut nafsu amarah...

Anonymous said...

bro, tolong betulkan fakta anda dan jika tak tahu fakta jgn memandai nak cite satu satu bende tu ikut sedap mulut anda shj.... itu jek nasihat aku.... jgn memandai laaa.... tlg jgn tunjukkan kebodohan diri sendiri kat org ramai.... aku anak felda yg duduk kat felda..... sakit hati aku bila baca komen-komen kat atas neh yg membodohkan org felda.... again, please get your facts right!!!!!

Azwan said...

fakta yang salah... saya anak felda kerja di bandar dan saya juga bermain saham serta pasaran hadapan (FCPO) secara online... orang felda sangat bertuah sebenarnya.. orang tua saya renovate rumah secara cash tanpa pinjaman hasil dari jual buah sawit dan bisnes canopy di felda.... bulan 10 saham felda akan naik.. turun naik saham normal... sawit adalah minyak dan lelemak utama yang diperdagangkan di seluruh dunia mengatasi soya.. permintaan sentiasa meningkat kerana penduduk dunia semakin ramai dan permintaan untuk makanan makin bertambah disebabkan perubahan cuaca dan penambahan bilangan penduduk... langkah menyenaraikan felda di pasaran saham sebenarnya adalah tepat pada masanya kerana malaysia semakin kekurangan tanah untuk menanam sawit... jadi kita perlu peringkat global untuk mengembangkan tanaman sawit... http://bepi.mpob.gov.my/images/Quarterly2012/1st%20Quarter%202012.pdf

Anonymous said...

Salam, kami anak felda ada pelajaran dan kami bantu ayahibu kami memahami situasi sebenar. tanah 10 ekar kami tak hilang, tanah rumah kami tak hilang, geran kami tidak pernah diminta oleh felda, mak ayah kami tak pernah dipaksa tanda tangan dokumen beli saham,..kami lebih faham..kami dibesarkan di felda,kami tahu susah payah ayahibu kami..
carilah fakta yg benar, Insyaallah,pemimpin yang ada juga mencari syurga..

Anonymous said...

AKU ANAK FELDA DAN AKU TAK LA BANGGANG JADI MANGSA TIPU ISA DAMAD DAN NAJIB

Anonymous said...

mengucap bang jangan hina peneroka felda nant lebam bijik mato.

Anonymous said...

anak felda yang tak tau bersyukur lebih baik undi anuar ibrakhim baru buntut kena sodoooook