Monday, July 30, 2012

PRU 13!!! Perak mampu sumbang lebih 15 kerusi parlimen


Perak mempunyai 24 kerusi parlimen.

Pada tahun 2008, BN memenangi 13 daripadanya sementara DAP menang 6, PKR 3 kerusi manakala PAS 2.


Kebanyakan kerusi yang dimenangi BN setakat majoriti sangat tipis.


Jadi hujah, Pakatan Rakyat juga menang beberapa kerusi pada margin yang sama.


Kerusi seperti Parit Buntar, Teluk Intan, Ipoh Timur dan Ipoh Barat, Gopeng, Batu Gajah, Taiping dan Beruas boleh dianggap sebagai selamat buat Pakatan Rakyat.


Yang perlu dilipatganda usaha adalah kerusi parlimen Tapah, Kampar, Gerik, Cenderoh, Padang Rengas dan Lumut.


Hujah balas, kemenangan oleh pihak pembangkang telah dipacu pada keberanian kesalahan yang pernah manakala kemenangan BN telah dimenangi akibat hakisan keyakinan.


Ini adalah dua perkara yang berbeza.


Satu menang sebagai hasil daripada sabitan adalah sukar untuk menyelinap kembali manakala seorang yang dimenangi akibat hakisan kesalahan yang pernah amat sukar untuk dikekalkan.


Tanah


Rakyat Perak akan lupa bahawa semasa pemerintahan Zambry, beliau telah memberi lebih banyak tanah daripada Nizar lakukan, apabila beliau adalah MB?


Ramai orang yang tidak bertanah yang tidak mempunyai hakmilik tanah dan yang telah bekerja tanah itu mendapat semasa berkhidmat Nizar sebagai MB.


Apa yang tidak diberitahu bahawa lebih ramai orang Melayu mendapat geran tanah mereka semasa Nizar berkuasa selama 10 bulan.


Semasa pemerintahan Umno, pemberian tanah adalah prerogatif yang dirampas ketua-ketua bahagian UMNO, wakil Umno dan tanpa belas kasihan Pengerusi JKKK.


Semasa Zambry, lebih banyak tanah telah diberikan kepada syarikat dan kroni bukannya rakyat.


Rakyat Perak tidak pernah memaafkan cara di mana kerajaan pilihan mereka telah dirampas oleh Umno walaupun cara undang-undang dipinda atau diketepikan.


Apa jua keputusan mahkamah, persepsi umum adalah bahawa kerajaan pilihan mereka telah diusir dari mereka dengan cara yang kotor.


Rasuah


Rakyat Perak tidak sedar dengan rasuah berleluasa pemimpin BN.


Senarai aliran wang rasuah terlalu panjang untuk diulangi di sini dan sesungguhnya banyak telah didedahkan dalam media alternatif.


Rakyat Perak akan terpengaruh dengan hujah yang diulang-ulang bahawa jika PR mengambil alih, mereka akan lakukan perkara yang sama seperti apa UMNO / BN tidak?


Jika Umno menganggap ini, mereka mesti memikirkan bahawa rakyat Perak tidak telap air dan diam membisu kepada ketidakadilan dan rasuah.


Umno menganggap orang lain seperti mereka yang digerakkan oleh naluri pemangsa.


Tiada siapa yang boleh berbuat apa-apa lebih buruk daripada Umno.


Pentadbiran, Pakatan Rakyat telah menunjukkan keunggulan.


Orang ramai boleh melihat bahawa setiap pentadbiran Pakatan telah menjaringkan hasil lebih baik daripada semua pentadbiran BN yang lain di hampir setiap langkah.


Mengimbangi belanjawan, mencapai lebihan belanjawan, meningkatkan hasil negeri, menjalankan orang program mesra.


Mereka lakukan manakala Umno hanya ceramah dan ceramah.


Melakukan dan bercakap adalah seperti langit dan bumi.


Dengan elaun sebanyak lima peratus yang kembali ditagih oleh UMNO dan BN, PR masih harus mempunyai tujuh peratus rizab untuk memenangi semua tetapi lebih daripada 15 kerusi Parlimen di Perak.


JALAN PULANG

No comments: