Friday, August 24, 2012

RM 100 !!! Hanya untuk orang Cina dan India sahaja , Melayu melopong dek janji dicapati


RM100 untuk lima hari.

Malangnya ia hanya diberikan kepada kaum Cina dan India SAHAJA!


Kaum Melayu teruskan me-layu melopong akibat keputusan berat aebelah perdana menteri Najib sempena sambutan kemerdekaan ke-55 pada 31 Ogos nanti!


Yang penting slogan Janji Dicapati yang direka khusus buat menempelak tema ciptaan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Rais Yatim kini terlaksana sudah!!


Semuanya berpunca daripada satu e-mel dari Jabatan Perdana Menteri (JPM) mendedahkan bahawa pentadbiran Najib akan menawarkan ganjaran wang tunai dan cenderamata kepada kira-kira 1,000 pelajar universiti yang bersetuju untuk mengambil bahagian dalam sambutan Hari kedatangan Negara di sini.


Dalam e-mel dari Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional yang diterima semalam oleh The Malaysian Insider, pelajar terlibat akan mengibar bendera atau "melakukan beberapa pembentukan bendera mudah" apabila lagu kebangsaan "Negaraku" atau 1 Malaysia lagu yang dimainkan semasa 2 peristiwa pada sambutan Hari Kebangsaan - satu di Dataran Merdeka pada waktu pagi dan kedua di Stadium Bukit Jalil pada sebelah petangnya.


"T-shirt disediakan pada waktu pagi dan tanda penghargaan dalam bentuk wang tunai diberi ganjaran untuk setiap peserta.


"Bagi acara petang, tiada T-shirt disediakan," kata seorang pegawai jabatan dalam e-mel yang dialamatkan kepada sebuah universiti di sini.


Ketika dihubungi, pegawai itu memberitahu The Malaysian Insider bahawa peserta dijangka menghadiri lima hari raptai bermula hari ini, dan akan dibayar RM20 dan disediakan makan tengah hari untuk setiap hari.


"Jadi, selama lima hari, setiap peserta akan dibayar RM100," kata pegawai itu.


Rasmi menambah bahawa jabatan itu berharap untuk menarik sekurang-kurangnya 1,000 peserta berusia antara 18 dan 35 tahun dari beberapa buah universiti di sekitar Lembah Klang.


Sebanyak 25 bas akan disediakan untuk membawa peserta daripada pelbagai pusat pemeriksaan di seluruh bandar ke tempat acara dua.


E-mel rasmi juga menyatakan bahawa hanya peserta kaum Cina dan India sahaja yang diperlukan untuk maksud tersebut.


Ditanya kenapa, pegawai itu tidak menyatakan rasional keputusan tersebut.


"Mungkin mereka (jabatan) sudah mempunyai cukup bilangan orang Melayu," telahan pegawai itu.


Tawaran ganjaran tunai untuk menarik peserta untuk sambutan Hari Kebangsaan yang mungkin akan menarik lebih banyak kecaman daripada pembangkang persekutuan, terutamanya kerana ia datang di tengah-tengah kritikan meluas bahawa Barisan Nasional (BN) telah mempolitikkan acara kebangsaan atas sebab-sebab politik.


Belum selesai isu Kabinet Najib yang memilih tema "55 Tahun Kemerdekaan, Janji Ditepai" mencetuskan perdebatan antara BN dan Pakatan Rakyat, pengkritik mengatakan slogan propaganda adalah tidak sesuai kerana ia mencerminkan agenda politik BN.


Logo "Janji Ditepati" dan lagu tema juga telah menarik ejekan dan kutukan keras masyarakat bahawa logo diciplak dari pelekat kereta kereta rasmi Najib Altantuya manakala lagu tema telah diciplak dari sebuah lagu Injil di sebuah gereja di Indonesia.


Pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat (PR) telah menuduh kerajaan BN merampas perayaan kebangsaan untuk menggalakkan agenda politik dan menyalahgunakan sumber kerajaan untuk tujuan berkempen.


Sebagai tindak balas, pakatan pembangkang PKR, DAP dan PAS mengumumkan tema alternatif tersendiri - "Sebangsa, Senegara, Sejiwa" (Satu Negara, Satu Negara, Satu Jiwa) - cadangan yang dipilih daripada orang ramai pada awal bulan ini.


JALAN PULANG 

2 comments:

Anonymous said...

sbb ramai melayu terutama melayu UMNO/BN sanggup jadi lembu........hihihihih

XUMNO said...

Nak tambah komen Anom 19:10....lembu bagi makan rumput kering pun jadi. Keh,keh,keh.