Thursday, August 9, 2012

SABTU INI!!!Seorang lagi pemimpin BN Sabah akan keluar parti sertai Pakatan


Lagi berita menggemparkan dari kepulauan Borneo!

Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim memberi bayangan awal bahawa seorang lagi pemimpin Barisan Nasional (BN) di Sabah akan keluar dan mengisytiharkan bersama Pakatan Rakyat, Sabtu dan Ahad ini.


Anwar menjelaskan pengumuman mengenainya akan dibuat di Kota Belud dalam rangka lawatannya ke negeri itu bagi memperkuatkan pengaruh Pakatan Rakyat selepas dua ahli parlimen BN keluar akhir bulan lalu dan awal bulan ini.


Parlimen Kota Belud diwakili Abdul Rahman Dahlan dari Umno-APCO tetapi desas-desus mengatakan pemimpin lain yang akan meninggalkan BN dan bukannya Rahman.


Setakat ini nama-nama yang dijangka adalah bekas Ketua Menteri, Osu Sukam dan ahli parlimen Kalabakan, Abdul Ghapur Salleh.


Namun, pengumuman rasmi akan dibuat Anwar yang juga akan melawat Penampang dan beberapa tempat lagi.


Kebetulan, hujung minggu ini perdana menteri Najib akan berada di Sabah bagi lawatan sehari bermula dengan melawat Kuching, esok.


Dijangka, Najib akan memberi 'rasuah' berupa projek kerajaan persekutuan kepada pemimpin BN sebagai tutup mulut dan tidak berpaling tadah seperti apa yang dilakukan oleh ahli parlimen Tuaran, Wlifred Bumburing dan ahli parlimen Beaufort, Lajim Ukin.


Sementara itu dalam sidang media sama, Anwar berkata Umno-APCO kini memulakan kempen pelampau agama melalui laporan Utusan Malaysia yang mendakwa berdosa sekiranya menyokong parti DAP.


Laporan berkenaan yang memetik pandangan seorang guru pondok antara lainnya menyatakan bahawa DAP "secara terang-terangan menentang penubuhan negara Islam serta pelaksanaan hukum hudud."


Namun, Anwar memberitahu satu sidang media hari ini, akhbar tersebut tidak melaporkan bahawa Perdana Menteri, Najib dan mantan perdana menteri juga tidak menyokong hukum hudud.


"Najib kata selagi jadi PM beliau tak akan laksanakan hukum hudud," katanya sambil menambah, Mahathir Mohamad juga pernah menulis surat kepada menteri besar Kelantan bagi menyatakan penolakan kepada pelaksanaan hukum hudud.


"Kalau ini pandangan mereka, kenapa DAP saja disebut tak boleh disokong sedangkan kenyataan Umno dan MCA masuk kategori sama," katanya lagi.


Kit Siang: Ini hasutan berapi-api


Dalam sidang media sama, ketua ahli parlimen DAP Lim Kit Siang berkata, Utusan melalui laporan muka depannya hari ini juga meneruskan hasutan tersebut dengan seruan untuk menolak parti tersebut.


"Ini hasutan yang berapi-api," katanya yang menjelaskan, DAP sejak dahulu lagi menghormati peruntukan perlembagaan yang menetapkan Islam agama rasmi.


"Pendirian kita tidak berubah. Kita negara sekular dengan Islam sebagai agama rasmi," kata Lim (kiri).


Jelasnya, kenyataan itu sama dengan pendirian oleh tiga perdana menteri pertama Malaysia.


Namun, kata Lim, DAP diserang begitu rupa oleh Utusan sehingga disifatkan sebagai "kafir harbi".


"Perdana menteri yang kempen 1Malaysia tak patut benarkan Utusan teruskan kempen ini," katanya lagi.


Sementara itu, dalam perkembangan berkaitan, di Pulau Pinang, setiausaha politik kepada setiausaha agung DAP Zairil Khir Johari turut membuat laporan polis berhubung laporan Utusan itu. 


JALAN PULANG

1 comment:

Anonymous said...

aku harap sangat pemimpin BN tu masuk DAP, sebab rasanya dalam pakatan, DAP yang paling mulia. nak harapkan parti biru lambang mata satu, ketua umum kaki liwat. nak harapkan pas, timbalan balun bini kawan dekat hotel perdana. DAP je yang ok