Thursday, August 30, 2012

TERUS MENJUNAM!!! Saham Felda jatuh ke paras RM 4.99, Isa untung Felda rugi Najib harap undi

(Pagi ini jam 11.19 am, saham FGVH turun ke paras RM4.99 -GB

PM Najib buat hal lagi. Mahu menipu peneroka. Tapi mungkin jugak pemimpin UMNO bersangkaan peneroka amat mudah ditipu. Maklum sahajalah- peneroka. Habis kuat ada sijil SRP- Sijil Rendah Peneroka. Terror sikit ada STPM= Sijil Tinggi Peneroka Malaysia. Inilah peneroka yang dimuliakan. Barsian depan transformasi ekonomi Najib.

Kali ini dia kata Felda akan mebiayai keseluruhan pembelian saham oleh peneroka. Apa pasal sekarang baru hendak umumkan? Mengapa tidak ketika saham belum disenaraikan? Apa sebab boring pinjaman bank ketika itu diedarkan keseluruh kawasan Felda?

Sebab baru sekarang dia sedar peneroka bersungut. 810 unit saham rupa2 nya kena beli oleh mereka.

Borang pinjaman bank dalam Bahasa Inggeris diedarkan sebelum FGVH di senaraikan. Yuran pinjaman RM200. Setiap keluarga yang beli 810 unit kena bayar RM 4.55 x 810= 3685.50. takpe, sebab bank pinjam penuh 100%. Lagi pun setelah 6 bulan dijual, peneroka tak rugi apa apa.

Harga hari ini ialah RM 5.02. tak sampai 6 bulan pun. Najib dah panic. Hendak menyampai 6 bulan, takut saham turun rendah dari harga senarai RM 4.55 seunit.

Rupa2 nya peneroka dok pakat ramai2 jual saham. Mereka pun pandai dan bijak rupa nya. Baik jual sebelum harga jatuh. Nanti kena bayar RM 50 sebulan tak pasal pasal.

Pada harga RM5.02 bermakna premium sebanyak RM0.47. atau 47 sen. Banyak tu. Dengan 810 uni saham yang dia ada, peneroka dapat RM380.70 sen. Tolak RM200, dapat untung berseih sebanyak RM 180.70. Ya Rabbi. Ya Ampuun. Syukur kepada UMNO BN. Hidup Najib yang telah memberi kami RM180.70 kerana kami peneroka. Mana ada pemimpin murah hati macam ini dalam dunia. Malaysia boleh.

Gostan kata Najib. Mampuih aku macam ini. kalau peneroka hanya untung RM180, mereka akan bunuh kita. Sembunyikan C4 semua!

Elokah kita menipu mereka sekali lagi ya PM kata Isa Samad. Macam mana? Kita biayai pembelian saham tersebut. Kita suruh dia orang bayar RM50 je sebulan. Setahun baru RM600. Cara demikian, peneroka yang bodoh tu sangka, mereka dapat durian runtuh. Kita akan kata mereka dapat saham 810 percuma. Situ dah ada nilai RM 3645.50. campur untung hari ini sebanyak RM 380.70 , untung besar sebanyak RM 4026.

Kita buat gitu je. Peneroka bukan cerdik sangat. Dapat RM 4000 tentu mereka suka. Jilat bontot den pun dia oghang mau punya.


Jadi apa yang sudah Najib lakukan? Pertama rasuah pendahuluan sebanyak RM 15000 setiap keluarga. Ertinya, kerajaan berbelanja sebanyak RM15000 x 112, 635= RM1.6895 billion. Ketajaan tidak cop duit. Mereka kena pinjam dari bank. Mungkin ini yang meyebabkan kerajaan menanggung hutang yang sudah mencecah 55% dari KNK. Ini tahap yang dibenarkan oleh parlimen.

Kemudian, kerajaan Najib beri bonus raya sebanyak lebih kurang RM383 setiap keluarga peneroka. Ini bermakna kerajaan belanja lagi sebanayk RM380 x 112, 635= 43 juta.

Nah sekarang Pak Najib mahu biayai semua pembelian saham tersebut. Jumlah saham yang di keluarkan untuk penroka ialah 91.2 juta unit saham. Jika seunit harga nya RM 4.55, kerajaan terpaksa belanja 91.200,000 x 4.55= 414.960 juta. Wah banyak tu.

Jadi kita ulang sekali lagi. Najib terpaksa berbelanja sebanyak:-
· RM1,680 juta( rasuah pendahuluan).
· Bonus raya = 43 juta.
· Pembiayaan penuh RM 415 juta.

Haramjadah punya peneroka. Aku terpaksa belanja RM 2.138 billion semua nya. Kalau tak dapat undi jugak, terpaksa lah kita berhimpunan agong di Sungai Buloh nampak nya tahun hadapan.

Apa yang nak dirisaukan? Bukan kah Felda mendapat pulangan sebanyak RM 5.99 billion dari penjualan saham FGV?

Hmm. cuba lihat. Kalau tolak RM2.14 billion dari hasil ini, Felda tinggal baki sebanyak RM 3.85 billion. Bayar hutang EPF sebanyak RM 3 billion, baki nya 850 juta. Mampuih Felda. Kos menampung Felda setiap tahun ialah RM3 billion.

Sewa tanah 360,000 hektar kat FGV selama 99 tahun ialah RM698/hektar. Situ dah ada 251.2 juta. Ok lah tu. Kongsian tetap dari hasil perniagaan FGV. Juta juta. Biliun biliun, pasti cukup punya.

Celaka betul. Mengapa RM698/hektar? Boustead sewa lading pada harga RM3500/hektar.

Isa! Ekau tipu den yo. -sakmongkol

8 comments:

dzuan757 said...
This comment has been removed by the author.
dzuan757 said...

normal saham fgv trn sbb nak masuk bulan september... spetember is worse month for stock market.. http://www.schaeffersresearch.com/commentary/content/marketobs/is+september+really+the+worst+month/observations.aspx?id=112624 ... sama jgak mcm MSM MALAYSIA HOLDINGS BERHAD (MSM)tahun lepas... insyaallah start bln 10 die akan naik balik... cuba tgk prestasi saham MSM... MSM Holdings is part of the Felda Global Group ~ - the group of companies under Felda Global Ventures Holdings Sdn Bhd.

Anonymous said...

aduh, bende kecik je ni beb. saham naik turun ni memang adat pasaran. yang aku tau saham yang tak turun-turun ialah saham undi pas dapat pahala je. kalau banyak pahala, dapat masuk syurga.

apa kata ko tulis artikel yang panas sikit. tulislah artikel pasal konflik antara tok guru dengan harun din. sekarang ni harun din telah mempertahankan ustaz nasharuddin secara terbuka, dan tidak disenangi oleh tok guru. dengar cerita dalam pas sekarang ada berpecah dua, satu yang menyokong tok guru, yang terdiri daripada golongan syiah dan erdorgan, satu lagi yang menyokong ustaz nasharuddin dan harun din, yang terdiri daripada golongan sunnah dan ulama. so, apa komen?

Anonymous said...

bab saham felda ni hal kecik je. kerugian saham yang sedikit pada awalnya, tapi Insyallah akhirnya akan mendapat keuntungan.

jangan risau, kerajaan barisan menjaga kebajikan golongan felda. kalau untung dapat bonus, rugi pun kerajaan kasi bonus. inilah baru kerajaan yang memahami kehendak rakyat

Anonymous said...

jangan jadi macam kerajaan pas, yang setelah mendapat keuntungan derma tabung memali, tapi tidak disampaikan kepada anak yatim dan balu yang terlibat. cerita lanjut boleh dibaca di buku 'air mata memali', tulisan cikgu CN al-afgani.

Bertaubatlah orang pas yang terlibat, sesungguhnya berdosa memakan harta anak yatim

Anonymous said...

Inilah kerajaan pilihan rakyat. kebajikan rakyat terbela. saham rugi pun, kerajaan masih memberi imbuhan.

kerajaan pas pulak, banyak berlaku penyelewengan seperti perlombongan emas haram di kelantan. akhirnya, rakyat yang rugi

Anonymous said...

bodo punya anon upahan umporno, tak baca dah nak komen. bila komen nak fitnah . dasar setan umporno

Anonymous said...

Naik turun saham benda normal....mana ada saham naik x turun2.hehe. Jadilah ahli politik yang berilmu...benda mcam ni bukan isu.