Tuesday, September 11, 2012

NAK KENAL MAMAT INII!!! Pendebat terbaik tetapi isi terhaprak



Hebat orangnya. Budak yusri neh bukan calang2 orang. Pendebat terbaik lagi. Ko ada? Aku takde. 


Wakakaka..


Apa yang membuatkan orang sabah dan sarawak marah kat dia sekarang neh ialah dia mengeluarkan hujah2 yang menguriskan hati orang2 sabah dan sarawak. Nak tahu apa dia? Baca kat bawah neh ;



Pada hari Ahad yang lalu dalam program TV1 Bicara Kampus; salah seorang panel iaitu Md Yusri daripada Universiti Kebangsaan Malaysia telah mencetuskan api kemarahan orang Sarawak kerana mengatakan:-

1. Peruntukan hendaklah dilebihkan kepada Semenanjung kerana pusat pentadbiran Malaysia berada di tanah Semenanjung

2. 5% royalti minyak itu lebih baik untuk Sabah Sarawak daripada tiada langsung diberikan oleh Kerajaan Persekutuan


3. Sarawak adalah sebuah negeri maju kerana wujudnya restoren makanan segera McDonald di Kuching

4. Jangan salahkan orang semenanjung mengambil peluang pekerjaan yang ada kerana orang Sabah Sarawak lebih gemar untuk menjadi PETANI dan NELAYAN?

Info neh diberikan oleh salah seorang admin kbsb. Iaitu anak sarawak, of course truly from sarawak larh kan. Rujuk sini  .


Sebenarnya tak payah jadi orang sabah dan sarawak pun untuk sakit ahti baca hujah2 dia. Aku yang bukan orang sabah dan sarawak pun paneh ahti baca. Agak2lah nak cakap ada mekdi = bermaksud kemajuan. 


Ada mekdi kat kuching, lepas tu cop satu sarawak maju sebab ada mekdi kat kuching? Korang fikir kelakar ke tak kelakar hujah seorang pendebat terbaik?


Kalau gitu boleh la kita cop satu malaysia dari perlis sampai ke sabah maju2 belaka sebab ada mekdi kat merata tempat. Lepas neh boleh la malaysia dimasukkan ke dalam senarai negara2 termaju sebab kita ada mekdi. Betul tak?


kah kah kah


And cara dia bercakap seolah2 sabah dan sarawak neh cam anak pungut jek. Dapat belas ihsan bien jek sebab tue dapat gak royalti 5%.  Padahal benda tu dalam kawasan dorang. Korang jumpa harta karun dalam perairan dorang, aik dorang plak kena bersyukur sebab ada juga dapat 5%? Agak2 lah weh.


Kalau boleh, aku percaya seme negeri2 yang ada hasil minyak lebih seronok membangunkan ia sendiri berbanding bergantung kepada teknologi yang dibawa oleh petronas. Tengoklah cara mereka dilayan. Ko temui sesuatu yang berharga di tanah mereka, so mereka berhak la dapat sesuatu sebagai balasan sebab itu kan tanah mereka. Kenapa nak bercakap seolah2 negeri2 yang dapat royalti tue seperti pengemis dan peminta sedekah plak?


Peruntukkan dilebihkan untuk kl jek. Dari dulu lagi begitu. Tak habis2 utk kl kl kl. Then kl balik. Lepas tue putrajaya. Then kl. Pehtue negeri2 yang bn tadbir. Tue pun di kawasan2 tertentu. 


Jadilah kita negeri2 yang berkecamuk. Sesetengah kawasan terlalu maju. Sesetengah kawasan terlalu mundur. Sesetengah kawasan kelam kabut. Sebab pengagihan peruntukan ikut sistem kepala otak si yusri neh hah. Sama sebijik cam menteri2 bn berfikir. Langsung tak reti nak berfikir.


Sepatutnya agihkan peruntukan ikut keperluan pembangunan. Kalau satu2 kawasan tu dah maju, bagi la chance utk majukan kawasan lain plak. Jangan tumpu dan focus kat situ jek. Macam mana lah perniagaan2 dan pelabur2 tak tertumpu kat satu2 kawasan kalau ko sendiri pun hanya focus untuk memajukan beberapa kawasan dan hanya tertumpu kat situ jek?


Majukan seme negeri dan daerah. So pelabur nak melabur kat mana2 pun happy kerana kat mana2 pun ada fasilitis untuk memajukan perniagaan masing2 dan paling penting ada bekalan tenaga kerja. So takde lah orang negeri tu lari ke kl nak cari kerja sebab kat negeri dia sendiri pun berlambak2 kerja. Kalau dah negeri dia sendiri pun kerja kemain banyak, crowded lagi ka kl tu? Mahal lagi tak rumah2 kat kl tu? Takdak.. 


Sebab? 


Pembangunan sama rata ma. Tak tertumpu kepada satu2 kawasan jek. Antara sebab2 harga rumah melambung ialah kerajaan kita melakukan pembangunan dan kemajuan terpilih. Fikir logik. Ko nak beli rumah kat kawasan yang takde elektrik? Takde air? Takde jalan yang sempurna? P mampos. Ko pun tak hingin kan?


Tapi itulah yang berlaku sekarang neh. Salah siapa? Dah2.. jangan nak menangis la penyokong2 umno. Terima la hakikat. Kerana jawapannya tetap sama iaitu salah umno, bn dan menteri2 mereka. Alasan nya mudah, bukan gua yang tadbir ini negara selama neh tetapi bn. So siapa yang tadbir dia lah yang kena sebab kan dorang yang luluskan seme perkara. Simple jek beb.


kah kah kah


Gambar sumbangan page barisan nasional

Read more: http://amenoworld.blogspot.com/#ixzz26CHibXOQ

15 comments:

A.B.U said...

Bila dia boleh datang Sarawak/Sabah? kami boleh tunggu,bawa dia jalan jalan. Tolong la kembalikan duit dia menang tu RM1000.. saya bayar balik,sebab dia tidak layak menang dengan hujah begitu. siapa panel hakimnya?buduhh.. Haramjadahhh...

Anonymous said...

Mahasiswa macam nie la bakal akan menjadi dan menyandang jawatan profesor kangkong dan pengampu, bercakap dengan sedap mulut tanpa berfikir dan tanpa faktor serta data

Anonymous said...

Hujah budak ni memanglah hujah orang bodoh. Tapi siapakah yang lebih bodoh daripada budak ni? Lu fikir la sendiri...

bunbinban said...

hujah yg mekdi adalah tanda aras kemajuan sebenarnya membawa maksud bahawa kerajaan umno/BN selama ni telah memfitnah kerajaan negeri Kelantan sbb kerajaan negeri kelantan lebeh dulu ada mekdi. hahaha..apa punya bahalol budak ukm nih. Ni kualiti graduan dr IPTA?. Dia ni ada bakat jadi prof kangkung atau ketua pemuda umno satu hari nnt. hahaha... student2 kat ukm, lu org x malu ke dgn hujah bangang pendebat terbaik lu org nih?.

Arrazzi Alhafiz Alattas said...

Cari dia ni kt FB ke Twitter ke kasi syarah habis-habis. Mahasiswa apebendanya? Ni pengampu namanya. Ampu tahap gaban dah tu.

Hujah macam tu boleh menang pendebat terbaik?

Kalau orang luar tahu tahap IQ pendebat ni, wat malu negara je!

Anonymous said...

orang sabah dan sarawak kena tanggung sendiri lar!

Anonymous said...

bukan budak u neh tapi budak tadika mama neh?

Anonymous said...

kalau dibiarkan budak hingusan bercakap ...itulah jadinya.

Anonymous said...

Dia kutuk perlis sama la tu sbb perlis takdak mekdi...

gen-Y said...

ABERBAKAT SEBAGAI CALON BN UTK GENERASI BARU.JGN SALAHKAN BUDAK TU,MUNGKIN KERANA DIDIKAN MENTORNYA YG TERKENAL .. ENCIK BN.

KJ & FB KENA MULA HATI2..MANA LA TAU MAMAT TU JADIK VIP UMNO NANTI,TAK PASAL2 KENA PIJAK. ROLLING BALIK APA YG BERLAKU SKRG!!

Anonymous said...

Haram Jadah punya budak. Otak tahap org umno memang macam tu. Perompak memanglah cakap macam tu. Kalau rompak rumah orang, lepas tu tinggal 5% je kat rumah orang yang kena rompak tu. Macam species toyol je.

Anonymous said...

Kalau dia jadi PM, pasti habis duit negara guna utk buka kedai Mcd diseluruh negara.

tasriri san said...

aku org sarawak. nak marah ngan mamat ni pun aku malas lah.. hanya merendahkan martabat minda aku je layan org yg keluarkan fakta mcm ni.. menyalak mcm anjing.. kalau aku jawab balik maksudnya aku samala tahap anjing mcm dia

tp, aku nak tanya org sarawak - KORANG PERNAH TAK TERPIKIR KENAPA CHIEF MINISTER TAK PERNAH KISAH DAN TUTUP SEBELAH MATA ROYALTI 5% YG DIBERIK TAHUN DEMI TAHUN? apa nak marah ngan mamat ni.. dia boleh cakap apa pun, tapi apa yg orang sarawak dah buat dengan negeri sendiri? siapa yg kita dah undi dan beri mandat utk mentadbir sarawak hingga sarawak hanya menerima royalti 5% bukan sekali kita undi.. pensel pun dah kontot buang undi.. balik2 dia jugak.. takkan baru sekarang nak menyalak pasal 5%.. sebelum ni kita ok je?

kalau kita masih sokong, tapi dlm pada masa yg sama marah ngan yusri ni.. maksudnya kita samala bodo ngan yusri ni

Anonymous said...

Bangla mana plak jadi pedebat terbaik nihh...Ini bukan orang terpelajar..Ini nanah dalam daging atau makhluk perosak keharmonian dalam berjuta rakyat malaysia..Oii bangla kalau ya pun gunakan otak untuk berfikir..jgn sesedap mulut jerrr..ini bangla kemaruk MC Donald..hari-harimau MCD..putihhh...

Anonymous said...

Kami rakyat sarawak tunggu kau..datangla..