Monday, October 1, 2012

REBAT RM 200 BELI HP 3G!!! Rakyat tetap keluar duit, peniaga kaut untung



Rebat RM200 bagi pembelian telefon pintar 3G adalah satu langkah yang tidak bijak oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Najib mengumumkan pakej khas one-off, bernilai RM300 juta, bagi belia yang berusia 21-30 tahun, dan memperoleh pendapatan bulanan sebanyak RM3, 000 dan ke bawah.

"Ini adalah untuk memberi manfaat kepada 1.5 juta belia," kata Najib, yang juga Menteri Kewangan, berkata ketika membentangkan Bajet 2013 Jumaat lepas.

Walau bagaimanapun, pengarah strategik PKR, Rafizi Ramli, berkata langkah itu hanya akan memperkayakan peniaga, kerana Najib juga mengumumkan bahawa rebat hanya akan sah apabila dibeli dari kedai-kedai yang dilantik.

"Ia adalah satu pengumuman yang bodoh. Berapakah harga sebuah telefon pintar? Harga purata adalah sekitar RM1,000”.

"Jika anak muda mahu menikmati rebat RM200, dia akan terpaksa membelanjakan RM800 dari poket sendiri untuk membeli telefon pintar. Jadi, peniaga mendapat RM800”.

"Jika anda tidak mengeluarkan RM800 anda tidak akan mendapatkan telefon pintar. Mereka yang akan mendapat manfaat adalah peniaga yang dilantik, bukannya Rakyat, " kata Rafizi.

Rafizi juga mengkritik peraturan yang ditetapkan oleh kerajaan untuk mendapatkan telefon pintar tersebut, pembeli juga mesti melanggan pakej internet.

"Itu bermakna anda tidak boleh lagi menjadi pengguna prabayar yang anda perlukan untuk melanggan pakej internet jika anda mengambil kesempatan daripada rebat, yang pasti kos akan menjadi lebih tinggi.

"Ini akan terus meningkatkan perbelanjaan orang-orang yang membeli telefon pintar. Ia adalah ekonomi bodoh Najib. Dia tidak faham? Dia tidak berfikir? " Kata Rafizi.

"RM200 tidak mencukupi untuk membeli telefon pintar. Pengumuman adalah hanya untuk menarik pengundi muda. Jika Najib fikirkan dia boleh memenangi pilihan raya umum yang akan datang dengan skim itu, dia akan silap."

Beliau menambah bahawa Najib telah menyediakan gula-gula untuk kumpulan sasaran tetapi telah melakukan sedikit untuk wanita dan warga emas dalam Bajet 2013. ~ Free Malaysia Today

5 comments:

Lanvin Clichy said...

Harga talifon pintar tak bleh kurang kalau pakai rebet gomen peniaga yg d lantak untung solit hehe pandai nye najib ni urus ekonomi rakyat lps ni kak mah buka kedai hp le kikik

rakab said...

Ada juga usaha kerajaan nak menolong golongan belia,..1.5 juta yang dapat manafaatnya tu beb,...ramai tuuu !

Rebat dapat, BR1M dapat,...menjelang PRU13 pulak tu !

patut pun puak pakatan menggelabah !!

Anonymous said...

untung la aku dpt jimat 200. aku nk beli smartphone la. pakatan nk kasi aku free smartphone ke? benda mcm ni pn nk dijadikn isu. menyampah dgn politik. xtau nk kata apa dh. cerewet!

Anonymous said...

dasar orang umno macam ayam daging, umno kasi makan untuk disembelih

Anonymous said...

org nak beli hp..msti lh beli kat kedai hp.. x kan nak beli kat nelayan, bekira sgt nak bg peniaga untung,,dh tu topup hari2 kat mana kalo kat kedai..
aku beli hp rebat x guna internet pon..bole beli gak.. dh Najib kasi tu.. ambik je la.. UAI kata tu hak rakyat.. nak bangkang wat pe :p