Friday, November 9, 2012

PANAS!!! Johor bakal tumbang gngkara Ghani Othman?


Cakap-cakap kebanyakan orang Umno Johor, Menteri Besarnya, Abdul Ghani Othman diberitakan sangat letih atau dengan kata lain betul-betul letih.

Tidak kurang juga yang merasa amat kasihan.


Dia kata dah letih kerana lari ke hulu ke hilir membuat program MB melawat kawasan.


Yang peliknya ada yang berkata hasilnya kosong. Bermakna tak mendapat habuan politik.


Memang kasihan sungguh MB ini.


Sehubungan itu, Najib juga kelihatan letih kerana asyik turun padang bagi memastikan rakyat yakin dengan Barisan Nasional (BN).


Atau dengan kata lain di hati rakyat hanya BN bukan Pakatan Rakyat yang buat janji kosong itu.


Dalam perhimpunan Agung Umno tahun 2010, Shafie Apdal meluahkan perasaan tak senang hati dengan perkembangan politik di negari kubu kuat Umno itu.


Naib Presiden Umno dari Sabah itu bimbang dengan perkembangan 15 peratus daftar pemilih berpihak kepada Pakatan Rakyat yang kemungkinan mengugat kekuatan Umno dalam PRU 13 nanti.


Perkara ini telah dinyatakan Ghani yang melawat semua kawasan Parlimen di bandar-bandar di Johor, akan jatuh ka tangan Pembangkang, termasuklah pusat pentadbiran kerajaan negeri di Nusajaya.


Menteri Besar Johor telah membuat anggaran, 15 kawasan Parlimen daripada 26 keseluruhannya di negeri itu kedudukannya kini boleh dikatakan tak selamat.


Ada orang Umno sendiri yang kata, padan muka Ghani Othman, menandakan marah sekali rakyat Johor kerana tindakan Ghani dalam mengendalikan Johor Corporation (JCorp) yang mengalami kerugian besar.


JCorp yang dibina oleh Ali Hashim sejak 30 tahun dahulu tanpa bantuan satu sen pun dari kerajaan dan sekarang ini mempunyai aset hampir bernilai RM14 billion.


Sejak Ali Hashim berhenti dari JCorp, Ghani dikatakan telah menjahanamkan perjalanan JCorp dengan membawa masuk beberapa orang luar, budak-budak yang belum tahu apa itu bisnes tak pandai mengendalikan JCorp dan anak-anak syarikatnya.


Terutama sekali ia membelakangkan pengurusan JCorp yang telah berkerja berhempas pulas berpuluh tahun.


Siapa yang tidak marah.


Bagaimana perasaan budak ini saperti Kamaruzaman, Jamal dan Ahmad Mohamad.


Yang sedihnya, penasihat sebenar di belakang Ghani ialah Lim Kang Hoo “superman”, tauke Danga Bay dan sekarang tugas mereka ini ialah untuk ‘merompak’ aset JCorp yang amat berharga saperti KFC Holdings dan QSR.


Hasilnya, tanah-tanah komersil dan akhirnya estet-estet yang dimiliki oleh Kulim.


Sesetengahnya berkata, jika umur panjang, tulislah dalam buku diari masing masing apa yang berlaku  dalam masa lima tahun itu, semua harta-harta ini akan habis.


JCorp kini mempunyai hutang hampir RM3 billion, nampak pada dasarnya mereka mahu mencari jalan untuk membayar hutang ini, tapi sabenarnya mereka naikkan lagi hutang JCorp menjadi RM 5.5 billion melalui anak-anak syarikatnya yang makin bermasalah.


Sebab itu Ali marah sekali, malangnya komennya tidak disiarkan oleh akhbar tempatan kerana sudah disenarai hitamkan.


Ternyata Johor kini berdepan dengan situasi sulit mengekalkan statusnya sebagai 'tiang seri Umno' kerana tsunami politik fasa kedua bakal membadai negeri itu lebih dahsyat dari pilihanraya umum lalu. 
 
JALAN PULANG 

2 comments:

Anonymous said...

seronok lepak dengan MB Ghani Othman, orang nyer sederhana, bercakap lembut dan tidak meninggi diri. selalu nampak kalau lepas habis sembahyang jumaat, dia selalu lepak-lepak bersembang dengan pakcik-pakcik dan ahli kariah masjid bertanya masalah setempat.

Anonymous said...

itu bila berhadapan rakyat, di belakang habis harta rakyat dipunggahnya