Saturday, November 3, 2012

PERALIHAN UNDI 4 %!!! Pakatan mampu menang 8 kerusi parlimen di Pahang



Pada tahun 2008, peralihan undi kepada Pakatan Rakyat di Pahang adalah sekitar 9%. 

Dengan mengandaikan pengundi memihak semula 5% kembali kepada Barisan Nasional, Pakatan Rakyat masih mempunyai peralihan undi 4%.

Di Raub, Pakatan menyaksikan peralihan 45%, manakala di Jerantut (46%), Temerloh (46%), Indera Mahkota (50%), Kuantan (52%) dan Bera (43%).

Berdasarkan prestasi pada 2008, enam kerusi menunjukkan potensi untuk dimenangi Pakatan Rakyat. 

Pakatan Rakyat menang di Kuantan dan Indera Mahkota. Kedua-dua kerusi yang dimenangi oleh KEADILAN menerusi Fuziah Salleh dan Azan Ismail.

Tetapi kali ini, berdasarkan faktor demografi kaum, dengan syarat peralihan undi masih 4%, unjuran terbaru adalah bahawa Pakatan Rakyat juga boleh memenangi lapan kerusi Parlimen di Pahang.

Kerusi tersebut ialah Cameron Highlands, Raub, Kuala Lipis, Jerantut, Temerloh, Indera Mahkota, Kuantan dan Paya Besar.

Ini adalah kerana terdapat beberapa ciri-ciri khusus yang ditunjukkan oleh Pahang dan diterjemahkan secara umumnya seperti berikut.

(1) Kawasan dengan jumlah penduduk Melayu yang besar tidak semestinya membawa kepada kemenangan mudah bagi BN. Jerantut, Temerloh, Indera Mahkota dan Kuantan semua mempunyai populasi pengundi majoriti Melayu. Tetapi dalam setiap kawasan ini, Pakatan Rakyat memperolehi 46-52% undi. Pakatan Rakyat mendapat 40% undi di Kuala Krau dan 43% di Bera.

(2) Ini bermaksud orang Melayu lebih arif dan bersedia untuk menilai keutamaan mengundi mereka dari segi kos dan faedah.

(3) Jerantut khususnya dengan penduduk daripada 81% pengundi Melayu menyaksikan Pakatan Rakyat berjaya membawa pulang 46% undi.

(4) Sebagai contoh, jika Pakatan Rakyat meletakkan calon Melayu di kawasan-kawasan ini, undi Melayu mudah berpecah 50:50

Bagaimana stabil peralihan undi kepada pembangkang? 

Seperti biasa, perolehan undi yang dibuat oleh Pakatan Rakyat telah diklasifikasikan sebagai undi protes.

'Undi untuk Pakatan adalah stabil'

Mereka mungkin menganggap tiada siapa yang pasti berapa banyak peralihan undi kepada Pakatan Rakyat pada 2008 telah dibuat dalam kategori tersebut.

Dan untuk menganggap bahawa semua undi yang dibuang merupakan undi protes akan menjadi satu kesilapan besar.

Peralihan undi kepada Pakatan Rakyat hanya boleh dikaitkan kepada rakyat setelah membuat pilihan berdasarkan isu semasa dan keyakinan pengundi itu sendiri.

Berbeza dengan undi yang diperolehi melalui pembelian dan ugutan. Ini adalah undi menipu, berubah-ubah dan boleh diambil semula.

Kekurangan Pakatan Rakyat yang utama masih dari segi material, tetapi mereka memulangkan kembali dalam bentuk perkhidmatan yang lebih baik dan lebih komited berbanding BN.

Pakatan Rakyat telah menyumbang untuk meningkatkan kesedaran umum. 

Barisan Nasional (BN) dari segi lain tidak beberapa perkara - membayar untuk undi, membawa pembangunan dan sebagainya, dos harian propaganda melalui saluran media arus perdana yang semakin diketepikan rakyat.

Tetapi kualiti undi mereka adalah berbeza. Undi untuk Pakatan Rakyat adalah stabil manakala BN berubah-ubah.

Dengan itu, ia akan menjadi tidak realistik untuk menganggap bahawa BN telah kembali sepenuhnya dari kekalahan memalukan.

Perdana Menteri, Najib Altantuya sebagai contoh lebih sibuk menjual jenama peribadi dan bukannya meningkatkan jenama 1Malaysia nya yang masih diragui pemimpin Umno dan BN sendiri.

Faktor Najib tidak cukup kuat untuk memulihkan semula Umno dan BN. 

Ia malah berbahaya BN hanya bergantung kepada faktor Najib terutama apabila Najib menjadi subjek pemerhatian yang lebih besar.
JALAN PULANG

7 comments:

Anonymous said...

Faktor najib tak cukup kuat. Faktor abg nuar jugak yg kuat. Tu sbb abg nuar dpt 'ratah' anak ikan dgn mudah. Setakat jijah sorang mana larat nak layan kekuatan abg nuar.

Anonymous said...

Kalo abg nuar ajak korang ikut dia bercuti dkt indon atau siam korang nak pegi tak?

Anonymous said...

macam orang sasau beruk umno bila buat komen

swordtumpul said...

Gua x nak komen psl lain2 parlimen tpi gua nak komen psl parlimen Temerloh je. Pada gua analisis bahawa Parlimen Temerloh akan di menangi oleh calon Pakatann hanya berdasarkan sentimen. Kalau PKR masih lgi meletakkan Ahmad Nizam Abd Hamid sebagai calon di Parlimen Temerloh ibarat memberi kemenangan percuma kepada BN. Ini kenyataan. Adakah kita mahu memberikan kemenangan kepada calon PR tapi di akhirnya kita cuma sebenarnya memilih seorang bakal ahli parlimen yg lebeh teruk dr BN. Maukah kita mempunyai seorang ahli Parlimen yg jarang2 turun padang memberi khidmat kepada penduduk Temerloh kecuali tika pimpinan2 besar PR turun berceramah dan mempunyai program di sekitar Parlimen Temerloh?. Adakah kita memerlukan seorang ahli Parlimen hanya hebat di pentas ceramah tapi tidak punya masa untuk turun padang bersama penduduk2 dgn alasan byk ' court case' yg perlu di bereskan tapi punya masa yg byk hanya bila DSAI atau pimpinan2 tertinggi PR ada bersama turun padang?. Maaf, politik bodek dan menonjolkan diri begini hanya layak utk bersama UMNO tapi tidak dlm PR. Harap pimpinan PKR dan PR turun padang dan bertanya akar umbi seblum dgn memilih calon hanya berdasarkan popuplariti di kalangan pimpinan tertinggi parti tapi tidak pengundi akar umbi.

Anonymous said...

Sorry bro. Politik bodek dan jilat memang jadi amalan pakatan dari atas sampai bawah. Untuk dpt dana open society, ketua umum anuwar terpaksa jilat yahudi. Utk mengembangkan syiah di malaysia, tmb pas mat sabun terpaksa jilat promote khumeini dlm ceramah dia. Org bawahan pas pulak, kalau tak jilat dap dgn anwarinas, jgn haraplah nak naik. So, apa salahnyer kalau org pakatan nak bodek dan jilat? Nak hidup kene pandai bro

Anonymous said...

sorry bro, pandangan ko ttg calon Pr di Temerloh gua sokong. Cuma ko tak payah la ambil pot kepada komen beruk umno yang sasau

Anonymous said...

Yg pasti...keje jilat-menjilat ni memang keje pencacai Umno...dah jelas dah..budak2 kecik tau parti mana yg suka tabur2 duit?Jd pencacai kalau xada habuan duit...jgn hrp!
Pencacai umno akan pupus lepas pru13.Masa tu umno dh kalah...xdpt bg duit lg...baru sedar diri tu penjilat umporno selama ni.