Monday, November 5, 2012

TERKINI!!! PKR buat laporan SPRM terhadap Musa, Nazri




Berikutan pendedahan KEADILAN mengenai hubungan rahsia antara Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nazri Aziz dengan jutawan balak Sabah, Michael Chia, Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli sebentar tadi membuat laporan rasmi kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bagi mendesak kertas siasatan dibuka terhadap Chia dan ketua menteri Sabah, Musa Aman.

Rafizi sendiri akan terbang ke Hong Kong minggu depan bagi meminta kertas siasatan yang didakwa sudah ditutup oleh badan anti rasuah negara itu, Independent Commision Against Corruption (ICAC) seperti yang didakwa Nazri.


Nazri kini didesak bercuti dari kabinet oleh Rafizi, selepas melaporkan dakwaan bahawa menteri itu mempunyai kepentingan melibatkan siasatan derma politik kepada Umno Sabah sebanyak RM40 juta.


Minggu lalu, menteri de facto undang-undang itu mengakui secara peribadi mengenali Michael Chia - orang tengah yang "mengeksport" wang RM40 juta "derma" dalam bentuk matawang dolar Singapura kepada Umno Sabah - tetapi menafikan sebarang konflik kepentingan dalam pembelaan dakwaan lelaki itu di Parlimen, telah tidak disiasat dan seterusnya dibersihkan atas dakwaan rasuah.


Nazri menegaskan bahawa beliau telah tampil untuk menjawab soalan-soalan tersebut dan kaitan yang didakwa terhadap Musa kerana ia adalah tugasnya sebagai menteri yang menjaga hal ehwal undang-undang.


Tetapi Rafizi berhujah hari ini bahawa kedudukan Nazri sebagai menteri undang-undang menimbulkan konflik kepentingan dalam siasatan komisen oleh SPRM sebagai agensi yang terletak di bawah pengaruh dan bidang kuasa beliau.


Rafizi kepada pemberita hari ini sebelum menyerahkan laporan dengan SPRM terhadap Nazri bahawa dakwaan konflik kepentingan yang melibatkan kedua-dua siasatan "derma politik" RM40 juta yang diterima oleh Umno Sabah, dan pautan antara Nazri dengan Chia melalui anaknya, Nedim.


"Tidak seperti Shahrizat (Abdul Jalil) sebelum ini, Nazri sendiri bertanggungjawab penuh terhadap SPRM," kata Rafizi lagi.


Pada sidang media berasingan minggu lepas, Rafizi telah mendedahkan hubungan antara keluarga Nazri dan Chia melalui bukti bergambar yang menunjukkan bahawa anak Nazri, Nedim, telah telah menggunakan sebuah kereta mewah, Hummer 4WD bernilai hampir RM500,000 dengan nombor pendaftaran WNX 9776 kepunyaan ahli perniagaan Sabah itu.


Chia telah baru-baru ini dibersihkan dari dakwaan rasuah yang melibatkan Musa selepas pihak anti rasuah tempatan dan Hong Kong dilaporkan bahawa RM40 juta itu telah dituduh cuba untuk menyeludup ke Malaysia adalah satu "sumbangan politik" kepada Umno Sabah dan bukan untuk kegunaan peribadi Musa.



Menurut laporan sebelumnya, Chia telah ditangkap di Hong Kong pada 2008 kerana cuba menyeludup wang tunai kembali ke Malaysia. Pada masa itu, beliau dilaporkan telah memberitahu pihak berkuasa Hong Kong bahawa wang itu milik Musa, menyebabkan mereka memulakan siasatan terhadap kedua-dua lelaki tersebut.


Rafizi telah menegaskan minggu lalu bahawa Nazri, yang baru-baru ini mengisytiharkan dirinya "menteri undang-undang No 1 ", mungkin bersalah kerana rasuah kerana beliau telah menjadi menteri tunggal yang memberitahu Parlimen baru-baru ini bahawa Musa telah dibersihkan daripada rasuah.


Dengan mengumumkan Musa tidak bersalah, Rafizi menjelaskan, Nazri telah membersihkan Chia juga, walaupun gagal untuk menyediakan butir-butir siasatan terpeinci terhadap kedua-dua lelaki itu, sama ada oleh SPRM atau Suruhanjaya Bebas Menentang Rasuah (ICAC) Hong Kong.

7 comments:

Anonymous said...

nurul izzah menyokong umat Islam murtad - 'there is no compulsion in religion. how can anyone say, sorry this religious freedom only apply to non malay. it has to apply equally (malay and non malay) - 3 nov 2012

Anonymous said...

dahulu abg nuwar pun menyokong keputusan lina joy murtad.

wahai saudaraku pengikut pas, kembalilah ke pangkal jalan. rakan-rakan kamu di dalam pakatan menggalakkan gejala murtad di kalangan kita. sanggupkah kamu sekiranya ahli keluarga kamu sendiri murtad di atas kesilapan kamu taksub terhadap pemimpin tertentu? sedarlah kamu kini berada di dalam kesesatan.

Anonymous said...

nurul izzah menegaskan al-Quran membenarkan masyarakat melayu murtad. - "Sewaktu sesi soal jawab, salah satu soalan ditanya kepada saya berkait isu paksaan dalam agama melibatkan masyarakat Melayu. Jawapan saya menegaskan ungkapan - 'Tidak ada paksaan dalam agama (Islam)....' - daripada ayat suci Al-Quran, Surah Al-Baqarah, ayat 256. Ungkapan ini merangkumi seluruh umat manusia.- 5 nov 2012


Anonymous said...

tak payah la nak putar wahai beruk

Anonymous said...

Melayu tak semestinya islam,islam tak semestinya melayu.yg tu yg kena paham dulu wahai puak umno kaki putaq alam

Ajib said...

tajuk dan isi lain..komen lain..pastu nk sembang psl Islam..korg kan setan..penetang utama Agama Islam..jgn duk ckp byk lar...

Anonymous said...

paper utusan yg ckp..paper setan mmg ler..paper yg slalu klh dlm court..yg boleh percaya kputusan nombor ekor je..sbb nama pun paper setan..Nurul Izzah pun ada ckp.. setelah memeluk Islam, seorang Muslim tertakluk dengan Syariat Islam; sebagaimana seorang warganegara tertakluk dengan Perlembagaan Persekutuan....puak2 setan kerja dia memutarbelitkan dan menyesatkan...