Thursday, February 20, 2014

GURU TANGKAP PENGEDAR BIBLE!!! Inilah manusia yang membawa berita palsu ini, polis tak mahu tangkap ka?


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiRwFDqU-OQ3725qZS0YHRKcR8guL9sgq_aBbkpHqnBbO-JHhtehF91_HUqVhxcwt3aQDsEJTbzbrWdcYSOixwAHZ9mSYinRK6QvYC_nULNOzObK2JgwrzBydRDwktNypv7vB2wAiVrp5FN/s1600/edar+bible.png 
 Inilah penyebar berita palsu, polis tak mahu tangkap ka?

Di kala keributan pelbagai isu panas antara agama yang berlaku di Pulau Pinang, laporan sebuah akhbar bahawa seorang guru menangkap tiga lelaki kerana mengedarkan Bible berbahasa Melayu kepada anak Melayu di negeri itu dipercayai hanya laporan palsu yang tidak berlaku sebenarnya.

Exco kerajaan negeri Pulau Pinang, Abdul Malik Kassim, berkata laporan itu bukan sahaja mengelirukan malah menimbulkan persoalan kerana difahamkan tiada laporan polis dibuat oleh pihak terbabit.

Pihak polis juga tidak menerima penyerahan tangkapan suspek oleh mana-mana pihak berhubung pengedaran Bible Melayu kepada pelajar Islam ini.

Laporan ini adalah rentetan provokasi melampau dalam tempoh beberapa bulan kebelakangan ini di Pulau Pinang.

Provokasi kain rentang, serangan bom api di gereja, di balai polis, kononnya pengedaran bible Melayu, kononnya ancaman ke atas masjid dan terkini penodaan masjid Cherok Tok Kun dengan daging dipercayai khinzir adalah serangan provokasi bentuk baru.


"Semuanya bermotif jahat," kata Malik dalam kenyataan medianya hari ini.

Senior Asisten Komisioner Mazlan Kesah, berkata polis tidak menerima penyerahan tangkapan suspek oleh mana-mana pihak berhubung dengan pengedaran Bible Melayu kepada pelajar Islam.

Malah, katanya, pihak berkenaan enggan memberikan kerjasama dengan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam (JHEAIPP) yang turun padang menyiasat insiden itu.

"Ini menimbulkan keraguan tentang kesahihah insiden itu seperti dilaporkan akhbar berkenaan 16 Februari lalu," katanya.

Exco Agama Pulau Pinang, berkata, Nor Amin Ahmad Pengerusi Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Menengah Haji Zainal Abidin yang bertanggungjawab atas kenyataan media itu difahamkan mempunyai kecenderungan fahaman politik yang berbeza dengan kerajaan negeri.

"Siasatan pihak saya pula mendapati wartawan berkenaan mula menghidu kisah itu melalui laman Facebook Nor Amin, lalu menghubungi beliau.

"Nor Amin mengakui kepada wartawan berkenaan beliau hanya mendengar kisah itu daripada seorang ‘guru misteri,’ yang kini sedang dijejaki polis," kata Malik.

Tinjauannya mendapati Nor Amin memadamkan kisah itu daripada akaun Facebooknya.

"Saya menyeru pihak berkenaan bekerjasama dengan tampil mengemukakan bukti dan laporan, agar pihak berkuasa dapat menjalankan siasatan terperinci," katanya.

Malik berkata, golongan pelampau sama ada pelampau kaum, lebih-lebih lagi pelampau agama tidak ada tempat dalam masyarakat.

Katanya, ia perlu dibanteras sebelum benihnya tumbuh dan menjalar seluruh negara.

Beliau berkata, pada masa kini golongan pelampau dan perosak dilihat cuba menganggu gugat keharmonian rakyat dengan provokasi fitnah berbaur perkauman dan agama.

Sebelum PRU13, Pulau Pinang dijadikan sasaran peserta demonstrasi pro Umno/BN yang hampir saban minggu cuba menyalakan api perkauman dan agama.

Namun, ia ditolak melalui undi popular rakyat sebanyak 68% yang memberi mandat kepada kerajaan Pakatan Rakyat (PR).

Kini strategi itu seolah-olah diubah dengan pendekatan yang berbeza namun matlamatnya yang sama.

"Kita yakin golongan perosak dan pelampau itu akan meneruskan agenda mereka lebih-lebih lagi ia seolah-olah direstui pihak tertentu," kata Malik dalam kenyataannya.

Malik berkata, dakwaan bahawa kerajaan PR Pulau Pinang sedang merancang untuk mengharamkan khutbah Jumaat juga berkaitan dengan usaha menimbulkan keresahan antara agama dan kaum di negara ini.

"Ia fitnah yang begitu meloyakan kerana khutbah Jumaat adalah sebahagian rukun sah solat Jumaat.  Mengharamkan khutbah Jumaat seumpama mengharamkan solat Jumaat dan menutup masjid. 

Hanya mereka tidak waras akan mengeluarkan tohmahan sebegitu," kata Malik.

Sebelum PRU lalu, pihak pelampau menghebohkan kononnya Pulau Pinang mengharamkan laungan azan.
Fitnah itu termakan oleh sebahagian rakyat luar Pulau Pinang.

"Semua fitnah yang menjengkelkan itu langsung tidak berasas dan bermotif jahat," kata Khalid.

Malik berkata, kerajaan negeri sentiasa yakin bahawa saling menghormati, keharmonian dan keamanan dalam masyarakat yang pelbagai adalah asas untuk membina sebuah 'Pulau Pinang Baru.'

Ia boleh dicapai apabila kita meraikan keunikan dan perbezaan sesama kita, bukannya melalui provokasi oleh pelampau kaum dan agama.

Katanya, rakyat juga perlu tolak provokasi melampau oleh golongan pelampau. – 20 Februari, 2014.

2 comments:

Yong said...

Salam PASPB

Yong penah ada tugasan di sekolah ini. Tau sangat. Kalau gini mentaliti Pengerusi PIBG, tak tau macam mana mentaliti murid sekolah tu..

Anonymous said...

Mula babi lah tu