Thursday, March 13, 2014

HISHAMUDIN MENIPU?!!! Kapal selam Scorpene tak boleh bantu atau tak boleh menyelam ?


Misi pencarian dan penyelamat bagi penerbangan MH370 masih lagi menemui jalan buntu walaupun telah memasuki hari yang kelima.

Namun sehingga hari ini hasrat rakyat untuk melihat armada laut terbaik negara iaitu sepasang kapal selam scorpene beraksi dalam misi ini masih tidak kesampaian.

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) turut bersimpati dengan kejadian yang berlaku.

Namun SAMM tetap bertegas bahawa mencari sesuatu yang ‘tidak kena’ itu bukan bermaksud tidak menghormati sensitiviti.

Ketika negara lain berlumba-lumba mengerah kepakaran dalam misi mencari dan menyelamat, termasuklah menghantar kapal kelas perang, kerajaan Malaysia melalui kementerian bertanggungjawab mengelak dari menggunakan kapal selam Scorpene.

Berikut adalah jawapan dari Dato’ Seri Hishamuddin dalam sebuah twit yang berbunyi;

“Our (Msian) Submarines are not designed for this operation. Its not the role for a submarines for Search & Resque #MH370″

Jawapan menteri ini telah menimbulkan lebih banyak polemik malah mencetus kemarahan orang ramai. Umumnya, tidak perlu belajar hingga ke Oxford untuk mengetahui sistem kelengkapan sonar yang terdapat dalam mana-mana kapal selam mampu mengesan dan menjejak objek di permukaan dan dasar laut.

Malah, satu laporan berita AFP bertarikh 3 September 2009 dengan jelas menyebut antara kemampuan kapal selam Scorpene yang dibeli oleh Kerajaan Malaysia sedia untuk beroperasi dalam misi ‘Search & Rescue’.

Antara keratannya berbunyi;

“Naval officials said the submarine would be based in Sabah state, on Borneo island, where it will undergo fine-tuning before it is deployed in SEARCH and RESCUE”

Justeru, apakah Hishamuddin Hussin sebagai seorang menteri telah menipu rakyat Malaysia?

Atau apakah kapal selam bernilai RM 7 bilion itu mempunyai masalah untuk beroperasi?

SAMM bukan sahaja menggesa persoalan ini dijawab segera oleh menteri, malah turut menuntut supaya dua kapal selam negara yang meragut wang rakyat hampir RM1bilion setahun untuk penyelenggaraan itu memulakan misi pencarian khususnya di dasar laut.

Segalanya masih belum terlambat kerana jika diimbas kembali, penerbangan Air France yang terhempas di lautan atlantik pada tahun 2009 hanya ditemui 5 hari selepas dilaporkan hilang.

Maka Malaysia harus segera menghantar Scorpene, atau benarlah seperti yang dikhabarkan – Malaysia telah membeli kapal selam yang tidak boleh menyelam.

Sekian, SAMM mendoakan agar MH370 ditemui dalam keadaan selamat, inshaAllah.

EDY NOOR REDUAN
Aktivis Blogger
Pengarah Propaganda SAMM

2 comments:

cerdik kancil said...

inilah menteri lembu dn B angkai N
egara....lembik dan pondan..bodoh semasa jd m pendidikan semasa bah besar dijohor paksa sekolah spt biasa...jd m dalam negeri kes lahad dato menghina rakyat..JANGAN
DENGAR KHABAR ANGIN..mereka bukan pengganas...tapi bila perajurit terkorban berbelit cakap rakyat hina pasukan keselamatan...dunia selamat..akhirat jawablah didepan ALLAH MAHKAMAH MASYAR

Anonymous said...

"Malah, satu laporan berita AFP bertarikh 3 September 2009 dengan jelas menyebut antara kemampuan kapal selam Scorpene yang dibeli oleh Kerajaan Malaysia sedia untuk beroperasi dalam misi ‘Search & Rescue’.

Kenyataan itu di buat pada tahun 2009 dan apa yg di maksudkan dengan 'Search & Rescue', rescue kapal terbang atau kapal laut?, tolong jelaskan, terima kasih.