Monday, May 5, 2014

GST SUMBER PENDAPATAN NEGARA!!! Najib mahu semua rakyat kena bayar cukai


Cukai barangan dan perkhidmatan (GST) menjadi satu sumber pendapatan negara setelah bilangan pembayar cukai di negara ini masih rendah dan akan diteruskan, kata Datuk Seri Najib Razak, walaupun puluhan ribu berhimpun membantahnya 1 Mei lalu.

Perdana menteri berkata jumlah pembayar cukai di Malaysia hanya mencatatkan sekitar satu juta orang dan mereka membayar cukai dengan kadar yang lebih rendah berbanding daripada kadar yang sepatutnya. 
"GST satu cukai yang progresif dan membantu kita meluaskan pendapatan negara.

Kebanyakan rakyat Malaysia tidak membayar cukai, cuma satu juta yang membayar.

"Kita mesti terangkan banyak yang tidak bayar cukai. Saya tahu sebagai menteri kewangan mereka bayar kurang daripada apa yang sepatutnya dibayar," katanya kepada penjawat awam di perhimpunan bulanan Jabatan Perdana Menteri di Putrajaya hari ini.

Putrajaya akan melaksanakan GST bermula April 2015 dengan kadar 6% walaupun mendapat kritikan pembangkang sekarang bukan masa yang sesuai bagi Malaysia melaksanakan sistem cukai itu.

Sempena cuti umum sambutan Hari Pekerja 1 Mei lalu, beberapa badan bukan kerajaan (NGO) dan pemimpin politik berhimpun di Dataran Merdeka bagi menyatakan bantahan terhadap GST yang akan dikuatkuaskan kerajaan.

Rata-rata pemimpin pembangkang yang memberikan ucapan pada perhimpunan itu tidak mengkritik sistem GST, namun mendakwa jurang pendapatan mereka yang berpendapatan tinggi dan rendah masih jauh ketara.

Bagaimanapun, Najib berkata kerajaan akan tetap melaksanakan cukai itu setelah 190 buah negara di seluruh dunia mendapat manfaat melalui penguatkuasaan sistem cukai tersebut.

“Adakalanya kita perlu membuat sesuatu yang kita tahu kesudahannya untuk kebaikan, tetapi dalam jangka masa pendek mungkin kita akan hadapi sedikit sebanyak kesukaran kerana ada pihak yang cuba memutar belit atau menanam kebencian terhadap kerajaan.

“Kita mengkaji perkara ini begitu lama. Sistem GST ini diguna pakai di lebih 90% negara lain kerana ia terbukti dan tentu sahaja kita di Malaysia, kalau diperkenalkan GST, mestilah merupakan satu sistem adil, progresif dan diterima rakyat,” katanya.

Perdana Menteri berkata GST tidak akan membebankan rakyat kerana pengguna hanya akan dikenakan cukai berdasarkan kepada barangan atau perkhidmatan yang mereka gunakan sahaja.

Katanya, kerajaan bersedia untuk menilai barang atau perkhidmatan keperluan rakyat untuk dikecualikan GST asalkan mereka memahami sistem cukai ini demi kepentingan negara. "Jika tidak, rakyat di 190 buah negara akan menolak sistem ini.

“Kita dengar cerita ada orang yang didapati miskin atau kurang pendapatan, tetapi boleh menghantar anak dia ke luar negara, maknanya dia di bawah 'declare'.

“Sistem GST ini progresif bergantung kepada banyak mana penggunaan dan pembelian. Dengan banyak barang keperluan rakyat dikecualikan maka pengenalan GST tidak akan membebankan.

“Kita akan lihat lebih terperinci apakah barangan yang boleh dikecualikan asalkan pendapatan negara dapat diperluaskan,” katanya.

Najib berkata pendapatan negara perlu dipertingkatkan supaya infrastruktur di bandar dan luar bandar dapat dipertingkatkan.

Katanya, pembangunan modal insan memerlukan peruntukan tambahan selain pembinaan hospital dan peralatan kesihatan yang perlu ditambah untuk keselesaan rakyat.

“Kita boleh bina lebih banyak keperluan asas bandar dan luar bandar. Jika kita tidak bina infrastruktur yang lebih moden, kita akan kehilangan kelebihan daya saing yang amat penting.

“Infrastruktur moden dan terbaik di dunia itu perlu kita laksanakan secara berperingkat. Kita perlu belanja lebih untuk pembangunan insan sebab ia faktor kritikal dalam mana-mana negara,” katanya. 

Menteri Kewangan itu turut memberikan analogi kesusahan rakyat pada masa ini demi kesenangan akan datang seperti menelan pil antibiotik yang perlu diambil sehingga habis.

“Analogi mudahnya kita perlu kepada ubat antibiotik. Kita mesti makan sampai habis supaya kesihatan kita boleh pulih.

“Dalam perjalanan mentransformasikan negara kita, kita mesti telan ubat yang perlu, tetapi yakinlah kesudahannya kita akan dapat kebaikan dan memiliki negara yang lebih berjaya,” katanya lapor The Malaysian Insider

No comments: