Tuesday, May 6, 2014

TIBA-TIBA BERUBAH NADA!!! Bertahun-tahun menentang, hari ini Mahathir ke arah menyokong hudud


Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata anggota jawatankuasa teknikal hudud mesti terdiri daripada golongan agama yang bebas daripada parti politik.

Katanya, perkara itu perlu bagi menyekat pengaruh kepartian sama ada dari parti kerajaan mahupun pembangkang dalam membincangkan undang-undang jenayah Islam itu.

Menurut negarawan itu lagi, sekiranya ia tidak dilakukan maka dikhuatiri salah satu pihak boleh mendapat manfaat daripadanya.

"Perkara penting dalam hal ini adalah jawatankuasa perlu dianggotai golongan agama yang betul yang tidak terlibat dengan mana-mana politik.

"Mereka bertindak mengkaji dan memberikan fatwa.

"(Sekarang ini) mereka sebenarnya memainkan isu parti dan mereka akan bertindak berat sebelah (dalam jawatankuasa)," katanya selepas hadir mengikuti prosiding melibatkan kes sarjana Kassim Ahmad di Mahkamah Tinggi Syariah Putrajaya pagi ini.

Tambahnya lagi, perkara itu penting supaya tidak ada pihak yang mempergunakan isu hudud untuk meraih sokongan orang ramai.

Mahathir juga memberikan reaksi positif terhadap kontroversi mengenai hudud dalam masyarakat majmuk di Malaysia.

"Saya berharap kontroversi akan dapat membantu orang memahami apa yang hudud adalah tentang dan bagaimana ia digunakan dalam masyarakat yang berbilang kaum dan agama," katanya.

Sementara itu, bekas pemimpin negara itu juga mengulas mengenai pendirian MCA yang keras pada hudud yang dikatakan akan memecahkan BN.

Sebaliknya beliau berpendapat ia tidak memberi kesan kepada parti pemerintah.

Jumaat lalu, kerajaan pusat dan Kelantan bersetuju membentuk jawatankuasa teknikal bersama berhubung undang-undang hudud.

No comments: