Wednesday, May 19, 2010

Parit Buntar dilanda banjir kilat

IMG_0119.jpg picture by paspb

PARIT BUNTAR, 19 Mei : Hujan lebat besertakan kilat hampir dua jam mengakibatkan hampir seluruh kawasan bandar di Parit Buntar ini ditenggelami air.

Ada jalan-jalan utama di sini digenangi air setinggi hampir setengah meter terutamanya di persimpangan Hotel Damai. Kebanyakan kenderaan tidak dapat melalui jalan raya terutamanya motosikal dan kereta bersaiz kecil.
Kejadian ini mendapat perhatian Ahli Parlimen Parit Buntar, Dr Mujahid Yusof Rawa yang telah keluar meninjau keadaan banjir kilat di sini.

Beliau juga berkesempatan menyaksikan sebuah kereta yang terjunam ke dalam parit besar berhampiran Pusat Khidmat Parlimen Parit Buntar.

" Pemandu kereta tersebut telah tersalah anggap bahawa ada laluan di jalan tersebut, namun keretanya terus menggelongsor ke dalam parit tersebut. "Saya bersyukur kerana tiada kemalangan jiwa berlaku." kata Dr Mujahid.
Selepas dari itu, beliau bersama pegawainya, Hamdan Fadel Ahmad serta wartawan telah meninjau kawasan-kawasan lain dan didapati hanya di kawasan bandar sahaja menghadapi musibah buruk ini.

Menurutnya, "kami ada membuat tinjauan di kawasan yang kerap berlaku banjir dp pinggir bandar sebelum ini seperti di Dennistown dan Kampung Ban Seng Hin, namun tiada banjir berlaku. Saya berasakan faktor menyebabkan air tidak dapat terus ke sungai kerana projek Landasan Berkembar Keretapi yang di laksanakan oleh Syarikat Gamuda."
' Di sini (berhampiran landasan keretapi) kita lihat parit di penuhi air, mungkin tersekat laluan airnya, untuk pembinaan titi laluan kenderaan, jadi kawasan di simpang Hotel Damai yang sememangnya sering dinaiki air menjadi bertambah buruk. Ini kerana apabila saya meninjau kedudukan paras sungai Kerian ianya tidak penuh." katanya lagi.
Justeru beliau berharap agar pihak pemaju dapat mengambil tindakan segera agar laluan air di parit yang terlibat dengan projek tersebut tidak tersekat bagi mengelakkan keadaan yang sama berulang.

IMG_0145.jpg picture by paspb

banjir2.jpg picture by paspb

banjir1.jpg picture by paspb

No comments: