Friday, July 23, 2010

KSN sebagai tidak profesional


GEORGETOWN , 23 Julai : Ketua Menteri, Lim Guan Eng menyifatkan Ketua Setiausaha Negara (KSN), Tan Sri Mohd Sidek Hassan sebagai tidak profesional kerana mempertahankan Pegawai Kemajuan Negeri (SDO), Nik Ali Mat Yunus yang didakwa cuba mensabotaj kepimpinannya.

Menurutnya, tindakan KSN sama sekali menunjukkan kegagalan mereka untuk membina sebuah pentadbiran yang profesional dan mengekalkan budaya berbudi pekerti.

“KSN tidak mengambil langkah bijak untuk mengatasi masalah ini. Beliau patut menegur tindakan Nik Ali yang mengkritik keras dan menghentam saya secara terang-terangan.

“Sebagai seorang SDO yang berkaliber, kata-kata kesat seperti biadab dan dayus tidak seharusnya dilemparkan kepada seorang pemimpin yang dipilih rakyat untuk mentadbir negeri ini.

“Saya kecewa dengan tindakan KSN mempertahankan Nik Ali yang sebelum ini menyatakan setiap pegawai perkhidmatan awam mesti neutral, profesional dan tidak memihak kepada sesiapa. Kini beliau sendiri tidak menegur tindakan Nik Ali mengeluarkan kenyataan menghentam saya secara terbuka,” katanya pada sidang media di sini, semalam.

Guan Eng khuatir perkhidmatan awam sekarang sudah dipolitikkan dengan membenarkan penjawat awam mengecam seorang Ketua Menteri ataupun Kerajaan Negeri yang dipilih oleh rakyat.SH

No comments: