Monday, September 13, 2010

Bacaan Yaasin perdana sempena peperiksaan

IMG_0633.jpg picture by paspb


PARIT BUNTAR, 13 Sept. : Dewan Muslimat PAS Parit Buntar telah menganjurkan Majlis Bacaan Yasin Perdana sempena peperiksaan UPSR, PMR, SPM dan STPM yang akan dihadapi oleh pelajar sekolah-sekolah di Parit Buntar. Majlis ini diadakan pada pagi Ahad 31 Ogos di Batu Lima, Parit Buntar.

Ketua Penerangan Muslimat PAS Parit Buntar Norijan Omar berkata majlis ini bertujuan memohon kepada Allah mempermudahkan pelajar sekolah-sekolah di Parit Buntar menjawab soalan-soalan peperiksaan yang mereka hadapi.

" Walaupun majlis sebegini ini juga diadakan di sekolah, masjid dan surau dalam Parlimen Parit Buntar tetapi sebagai parti yang prihatin kepada semua lapisan masyarakat. Dewan Muslimat telah mengambil inisiatif mengadakan majlis ini" katanya.

Norijan berkata, kehadiran pelajar dan ibu masing-masing amat memberansangkan kerana jangkaan awal hanya 100 orang akan hadir tetapi lebih 200 orang yang hadir. Ahli Parlimen Parit Buntar Dr. Mujahid Yusuf Rawa telah dijemput memberikan motivasi ibu dan anak mereka sebelum majlis bacaan Yasin diadakan.

Dr. Mujahid dalam ucapannya, meminta ibu bapa lebih berdiplomasi semasa menegur anak-anak yang melakukan kesalahan.

“ anak-anak pula mesti berbuat baik sentiasa taat kepada ibu bapa kecuali di suruh melakukan perkara-perkara syirik.

“ Kita mesti ingat jasa ibu bapa tidak terbalas, jadi anak-anak yang hendak berjaya mesti kasih kepada ibu bapa. Ibu bapa sebenarnya mahu anak mereka berjaya dunia dan akhirat” katanya

Beliau berharap ibu bapa jangan terlalu menyempitkan tanggapan kejayaan terhadap anak-anak mereka sehingga boleh menimbulkan perasaan rendah diri pada anak mereka.

“ Anak-anak yang tidak berjaya semasa kecil tidak bermakna tidak akan berjaya apabila dewasa. Jangan bandingkan kejayaan anak kita dengan anak org lain, kerana kemampuan seseorang itu tidak sama.

" Anak-anak kita sudah berusaha bersungguh-sungguh dan seharusnya disusuli dengan doa ibu bapa untuk kejayaan anak-anak. Amalan membaca yasin dapat membantu memberi semangat dan keyakinan kepada anak-anak untuk menghadapi peperiksaan" katanya

Dr. Mujahid berharap pencapaian pelajar sekolah-sekolah di Parit Buntar pada tahun ini akan terus meningkat dalam semua jenis peperiksaan yang mereka hadapi.

No comments: