Monday, September 13, 2010

PAS perlu sokongan perantau


KOTA BHARU, 13 Sept. : Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, mengakui kekuatan PAS Negeri bergantung pada sokongan kepada penduduk negeri ini yang berada di luar Kelantan.

Menurutnya, bukti jelas menunjukkan pada Pilihan Raya Umum (PRU) 1999, PAS mendapat sokongan yang besar sehingga menyebabkan perantau mula tidak balik membuang undi pada pilihan raya seterusnya.


“Oleh sebab perantau merasa selesa (dan tidak pulang), ini menyebabkan Pilihan Raya Umum 2004, kita merudum,” katanya kepada pemberita selepas meraikan perantau Kelantan di Majlis Aidilfitri di sini malam semalam.

Kira-kira 2,000 rakyat Kelantan memenuhi dewan utama Kelantan Trade Center (KTC) untuk bersama-sama menyambut Aidilfitri.

Nik Aziz yang juga Mursyidul Am PAS berkata, perantau Kelantan lebih peka dengan situasi politik semasa yang menyebabkan mereka memberi undi kepada Pakatan Rakyat (PR).

Katanya, keputusan PRU- ke 12 jelas menujukan Pakatan Rakyat (PR) dapat menguasai Wilayah Persekutuan dengan membenarkan satu kerusi menjadi milik Barisan Nasional (BN).

“Rakyat sedar bahawa apa yang berlaku, pembangunan yang diwujudkan hanya menggunakan wang rakyat BN hanya menumpang, ini yang menyebabkan orang bandar memberi undi kepada PAS,” katanya.

Terdahulu dalam ucapannya, Nik Aziz berterima kasih kepada rakyat Kelantan di luar negeri yang terus memberi kepercayaan kepada PAS selama 20 tahun mentadbir negeri ini.

Menurutnya, prinsip Islam yang digunakan oleh PAS dalam menerajui Kelantan akan terus dipertahankan walaupun mendapat tentangan dari pelbagai pihak khususnya UMNO dan BN.SH

No comments: