Friday, September 3, 2010

Rakyat tidak percaya media utama kerana suka berbohong





























KUALA LUMPUR, 4 Sept. :
Presiden UMNO merayu rakyat Malaysia supaya memberi kepercayaan kepada media-media utama yang dimiliki UMNO seperti
Utusan Meloya, Berita Hairan, TV3 Suku, NST dan sebagainya.

Najib terpaksa merayu sedemikian kerana mengikut kajian MERDEKA CENTER, 60% rakyat Malaysia sudah tidak mempercayai Media-media utama milik UMNO ini. Mereka yang memberi kepercayaan 100% kepada media milik UMNO ini hanya sekitar 10-20% sahaja. Dengan kata lain, hanya penyokong UMNO totok sahaja yang memberi kepercayaan bulat kepada media-media milik UMNO ini.

Rakyat yang bukan UMNO totok menolak berita-berita yang bersumber dari media milik UMNO.

Syukur saya kepada Allah SWT. Semenjak Merdeka, UMNO menguasai aliran berita dan maklumat yang berkaitan politik. Parti2 selain UMNO tidak mempunyai kuasa dan sumber untuk mengadakan stesen radio dan TV. UMNO mampu menguasai pemikiran Melayu kerana sumber berita pada waktu itu hanya satu, yakni media-media milik UMNO seperti Radio Malaysia dan stesen TV RTM.

Apabila UMNO melihat akhbar Utusan Melayu tidak mengikut agenda UMNO, akhbar tersebut diambil alih secara paksa oleh UMNO dan akhirnya akhbar tersebut dilacurkan untuk kepentingan UMNO.

Mahazalim pula meluluskan undang-undang Akta Cetak dan Media pada tahun 80an untuk memastikan tiada media utama boleh dioperasi di Malaysia tanpa kelulusan UMNO.

Apabila dilihat ceramah-ceramah dan rapat-rapat umum anjuran pembangkang mendapat sambutan rakyat umum, mereka perketatkan Akta Polis dan akhirnya pembangkang tidak dapat mengajurkan ceramah dengan mudah lagi.

Dengan kata lain, sepanjang selepas Merdeka, UMNO menguasai pemikiran MElayu kerana rakyat Melayu hanya mendapat maklumat dari satu sumber, yakni, media-media milik UMNO.

Namun, dengan zaman internetan, penguasaan UMNO terhadap maklumat semakin lemah dan longgar. Segala penipuan dan pembohongan mereka mudah sahaja dipatahkan. Misalnya, yang terbaru apabila barua mereka, Rozali Ismail, menuduh Kerajaan Selangor meminggirkan kontraktor Melayu, dalam beberapa hari sahaja keluar rekod kehadziran Rozali dalam mesyuarat2 bersama Kerajaan NEgeri Selangor (yakni kosong).

Terdedah juga Rozali rupanya dapat gaji RM5.1 juta setahun yakni lebih tinggi dari CEO BAnk of CHina( Bank ketiga terbesar di dunia).

Kes peniaga KOMTAR juga amat menarik. Apabila dituduh Kerajaan NEgeri menindas orang Melayu, melalui internet kita dapat rupanya kes itu adalah berkaitan persatuan peniaga yang tidak bayar sewa. Segala tuduhan UMNO itu rupanya fitnah semata-mata.

Dari trend di atas jelas UMNO bergantung dengan pembohongan dan penipuan untuk mengekalkan sokongan mereka. Namun, penipuan mereka hanya akan berjaya sekiranya mereka menguasai media 100%. Namun, perkara itu sudah tidak terjadi lagi.

UMNO sudah hilang penguasaan terhadap aliran maklumat kepada rakyat Malaysia. Blog dan internet telah menyebabkan segala tindakan UMNO mandul dan usang. Penipuan yang mereka taja memakan diri. PAda waktu yang sama media-media milik mereka semakin hilang kepercayaan dari rakyat.

Akhirnya, 60% rakyat Malaysia tidak percaya lagi dengan media-media milik UMNO. Penjualan Utusan Malaysia dan Berita HAiran semakin menurun. Maklumat saya dapat, mereka amat takut sekiranya PAkatan Rakyat melancarkan kempen boikot. Sekiranya jatuh lagi, nescaya akhbar2 milik UMNO akan tutup kedai.

No comments: