Monday, November 29, 2010

PR terus erat bersedia ganti BN













SHAH ALAM, 30 Nov. : Persidangan Menteri Besar dan Ketua Menteri Negeri Pakatan Rakyat dilihat sebagai satu 'turn around' yang membawa kembali Pakatan Rakyat ke landasan yang betul bagi menawan Putrajaya oleh Penasihat DAP, Lim Kit Siang.

Kit Siang juga menolak tanggapan Pakatan Rakyat sudah berkubur dan tidak lagi senada malah kini mereka bakal terus erat terutama selepas terbentuknya Resolusi Persidangan Shah Alam ini.

"Kita masih lagi bernyawa dan bersemangat dan merancang untuk terus ke depan dalam perjuangan politik di Malaysia. Saya percaya bahawa persidangan kemuncak ini ini merupakan peristiwa penting bagi 'turn around' Pakatan Rakyat, 'turn around' untuk mengembalikan momentum politik bagi melakukan perubahan dalam pilihanraya umum akan datang," katanya.

Kit Siang berucap pada sesi penggulungan Persidangan Menteri Besar dan Ketua Menteri Negeri Pakatan Rakyat yang berlangsung di Kediaman Pegawai Kerajaan Seksyen 7 di sini semalam.

Beliau menyatakan bahawa hanya pertukaran kerajaan dapat menjadikan Malaysia negara demokrasi normal.

Malah menurut Kit Siang, Pakatan Rakyat perlu menjadi 'offensive' dan merampas kembali Perak selain menawan negeri utama seperti Johor, Negeri Sembilan, Pahang serta Sabah dan Sarawak dalam PRU akan datang.

"Hanya jika ada perubahan radical yang bermakna perubahan kerajaan. Ia boleh jadi transformasi asas yang besar di negara ini dan inilah harapan yang diberi apabila berlaku tsunami politik dua tahun dulu. Untuk pertama kali, rakyat Malaysia melihat kemungkinan perubahan berlaku dan Pilihanraya umum depan merupakan saat penting menentukan sama kita dapat menjadi negara demokratik yang normal," katanya.

Menurut beliau yang juga Ahli Parlimen Ipoh Timur, rakyat perlu melihat tiada perubahan di bawah pemerintahan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak walaupun pelbagai program telah diperkenalkan sejak 20 bulan beliau menerajui Barisan Nasional.

"Kita lihat saja laporan berita. Setiap hari satu peringatan bahawa keadaan masih tak berubah walau banyak yang diperkatakan mengenai 'reform' dan transformasi, samada slogan baru 1 Malaysia Najib atau GTP, Rancangan negara untuk perbaiki kehidupan, penuhi standard antarabangsa," tambahnya bersemangat.

No comments: