Tuesday, December 28, 2010

"Kita Bersaudara"

Muslimat Semarak Persaudaraan Tolak Perkauman


KUALA LUMPUR 29 Dis. : Perpaduan rakyat perlu dilakukan menerusi persaudaraan tanpa mengira batasan kaum dan ideologi politik yang sempit.

Ketua Lajnah Penerangan dan Dakwah Muslimat PAS, Aiman Athirah al-Jundi menyatakan keperluan satu pendekatan bukan berteras politik dan bermotif politik seperti 1 Malaysia.

Beliau menyatakan demikian ketika melancarkan program 'Sua Kasih Kita Bersaudara' di markas PAS Kuala Lumpur hari ini

"Jika kita berjuang berteras politik, hanya ulangi sejarah 50 tahun BN memerintah. Untuk cipta Malaysia baru kita perlu bina pendekatan baru.

"Kita juga tak perlu bayar jutaan ringgit kepada perunding tapi rujuk semula Al-Quran dan sunnah," katanya.

Program Sua Kasih Kita Bersaudara bertujuan menyemarakkan rasa persaudaraan dan anti perkauman disokong oleh PAS dan Pakatan Rakyat dan merupakan kesinambungan program 'Kita Bersaudara sebelum ini.

Majlis Perasmiannya akan dilangsungkan pada 9 Januari depan dengan pelancaran logo "Kita Bersaudara" serta skuad H-13 akan disempurnakan oleh Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan disertai pemimpin utama sayap wanita Pakatan Rakyat.

Menurut Aiman, Program ini dan Skuad H13 dilakukan menurut firman Allah dalam surah Al Hujurat ayat ke 13 yang menganjurkan agar manusia berbilang bangsa perlu bersaudara dan beramanah kepada diri, keluarga, masyarakat, negara, dunia serta Penciptanya.

No comments: