Wednesday, December 29, 2010

Syed Sahir gagal pertahankan jawatan Presiden MTUC

Keputusan Pemilihan Rasmi MTUC


SHAH ALAM 29 Dis. : Pemilihan Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia(MTUC) yang berlangsung hari ini menyaksikan kemenangan Khalid Atan sebagai Presiden dengan undi 255 kalahkan Syed Shahir Syed Mohamod yang hanya meraih 213 undi.

Bagi jawatan timbalan presiden Mohd Jaafar Majid menang 170 undi kalahkan dua calon, P Maniam 157 dan Abd Razak Mohd Hassan 140 undi.

Manakala jawatan Setiausaha Agung disandang oleh Abd Halim Mansor dengan undi 188 undi mengalahkan J Solomon 117 undi dan Abdullah Sani Abdul Hamid 165 undi.

Timbalan Setiausaha Agung Samuel Devadason meraih 291 undi kalahkan R Jeyakumar 175 undi.

Setiausaha Kewangan dimenangi Awang Ibrahim dengan 244 undi kalahkan Abdullah Abu Bakar 225 undi

Pemilihan MTUC berakhir hari ini dengan lancar dimana ratusan delegasi mewakili kesatuan-kesatuan pekerja membuang undi bagi memilih pucuk pimpinan MTUC untuk tiga tahun akan datang.

Pengundian bermula jam 9 pagi tadi dan berakhir pada 1.30 petang dengan 479 delegasi membuang undi, daripada 552 yang hadir untuk persidangan dua hari bermula semalam.

MTUC merupakan kesatuan pekerja kedua terbesar di malaysia selepas Cuepacs dengan keahlian kira-kira empat juta ahli.

Bilangan delegasi pula ditentukan berdasarkan jumlah keahlian sesuatu kesatuan pekerja di mana ditentukan satu delegasi untuk setiap 500 ahli.

Pemilihan kali ini dijangkakan sengit di mana pengerusi MTUC untuk dua penggal, Syed Shahir akan mempertahankan kerusinya menentang seorang veteran aktivis pekerja, Khalid Atan.

No comments: